Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 december 2017

60 jaar geven en nemen

[ROELOFARENDSVEEN] ,,Dit is de eerste keer, dat ik de burgemeester een hand schud'', waren de warme welkomstwoorden van Piet L'Ami (88), die donderdag 21 december vierde, dat hij zestig jaar geleden met Annie L'Ami – Van der Zon (84) in het huwelijksbootje stapte.

Door Joep Derksen

De kans, dat een jongen uit de Veen de liefde van zijn leven vindt in Leidschendam, was vijfenzestig jaar geleden niet zo groot. Toch is dat precies wat er gebeurde. Piet ging met zijn vader planten kopen bij een grote kweker, maar die had op dat moment niet de juiste soorten. Vervolgens kregen ze van zijn tante, die ook in Leidschendam woonde, de tip om naar een andere kweker te gaan. Daar waren niet alleen de juiste producten, maar ook zocht die teler een hardwerkende jongeman, om een aantal weken flink te helpen aanpakken.

Tijdens die werkzaamheden leerde Piet één van de zeven dochters van die kweker beter kennen. De echte vonk sloeg echter pas later over, zo informeert Annie. ,,Een vriendin van mij wilde naar een voetbaltoernooi in Roelofarendsveen gaan. Dus gingen we met ons drieën samen op de fiets. We wisten niet waar Roelofarendsveen lag, maar namen een wegenkaart mee.'' Ze vertrokken pas om 14:00 uur en kwamen dus pas in dit dorp aan, toen het toernooi al voorbij was. Toen ze in het centrum van Roelofarendsveen stonden te overleggen, kwam opeens Piet op de fiets voorbij rijden.

Hij herinnert zich: ,,Ik was bij dat voetbaltoernooi wezen kijken en had aan een meisje uit Noordwijkerhout aangeboden, dat ik wel een stukje met haar mee wilde fietsen. Toen zag ik Annie en dacht; 'Wat krijg ik nou?' Ik stopte en nodigde Annie en haar vriendinnen uit om thee te komen drinken bij mijn moeder.'' Uiteindelijk stapten de meisjes pas laat op de fiets en als keurige heer fietste Piet met Annie mee tot aan haar huis. Vlakbij deze woning werden ook de eerste zoenen uitgedeeld, tegen een uur of 22:30. Annie lacht: ,,Een buurman reed langs, zag ons en zei: ,,Zonnetje, ga maar naar huis, want de hele buurt staat op stelten en is op zoek naar jou.''


Vanaf dat moment heeft Piet vijfenhalf jaar lang anderhalf uur gefietst op en neer naar Leidschendam om met zijn meisje op stap te gaan. Hij bouwde samen met zijn broer een bedrijf op, dat eerst groenten en later rozen kweekte. Toen ze in 1957 een woning konden bemachtigen, besloten ze te gaan trouwen. Dat leidde tot twee kinderen en vier kleinkinderen. En wat is het geheim van het huwelijk? Annie: ,,Geven en nemen.'' Dat leidde tot de vraag van burgemeester Marina van der Velde: ,,Wie geeft er en wie neemt er?'' Het echtpaar was het hier over eens: ,,Bij ons is het in evenwicht.''