Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 november 2017

Ruygeborg is luxe baggerdepot

Nieuwkoop – ,,We moeten niet meer verder investeren in nieuwe natuurgebieden. Weilanden zijn ook een vorm van natuur. We willen geen nieuwe natuurgebieden stimuleren.'' Voor fractievoorzitter Elias van Belzen (SGP/ChristenUnie) is het nou wel genoeg met het geld uitgeven aan natuurverbetering. De manier waarop het gebied Ruygeborg bijvoorbeeld is ingericht, kan niet op veel enthousiasme van de politiek rekenen.

Burgemeester Frans Buijserd waarschuwde echter, dat het kind niet met het badwater moet worden weggegooid. Mooie natuur zorgt namelijk voor meer recreatietoerisme. ,,Wat voor andere gemeenten de kaas is, is voor ons de natuur. We zijn de natuurhoofdstad van het Groene Hart en natuur is heel belangrijk in ons recreatieaanbod.'' Samen met Natuurmonumenten wil de gemeente plannen bedenken om de natuur te gebruiken voor het aantrekken van toeristen, bijvoorbeeld door educatieve projecten op te zetten. ,,Ik vind dat een goede ontwikkeling, die past bij onze gemeente.''


Maar dan moet het gebied 'Ruygeborg 2' er wel beter uitzien, dan het al recent ontwikkelde natuurgebied Ruygeborg, zo vindt wethouder Guus Elkhuizen. ,,Ik vind Ruygeborg vergelijkbaar met een luxe baggerdepot. Mijn kleinzoon vroeg me: 'Was daar nou de slag bij Waterloo?' Maar Ruygeborg 2 wordt echt een parel.'' Van Belzen grapte hierop: ,,Het schijnt dat Natuurmomenten haar ‘stinkende’ best doet om er wat moois van de maken.''