Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 oktober 2017

Wethouder pleit voor levenslang leren

KAAG EN BRAASSEM – Uit een onderzoek blijkt, dat veel inwoners tevreden zijn over de manier waarop ze ondersteuning ontvangen. Het gaat hierbij om Wmo-cliënten die een maatwerkvoorziening krijgen. 74% van deze mensen, vindt dat ze snel zijn geholpen bij een hulpvraag. En tijdens de keukentafelgesprekken voelde 81% zich serieus genomen, zo blijkt uit het onderzoek.

Toch waren er mensen, die klachten hadden over de ondersteuning. Dan ging het om een 99-jarige vrouw, die nog zelfstandig woont, maar het jammer vindt, dat ze nog maar 2,5 uur aan huishoudelijke hulp per week krijgt; te weinig om het hele huis schoon te krijgen. Een andere inwoonster baalt er van, dat de persoon die de huishoudelijke hulp uitvoert, steeds weer iemand anders is.

Wethouder Henk Hoek (CDA) relativeert deze opmerkingen: ,,Wij hebben een integraal ondersteuningsaanbod. Er wordt gekeken aan de hand van een keukentafelgesprek, wat nodig is om een goed leven te hebben. Dit zijn mensen met specifieke behoeftes en ondersteuningsvragen. Over het algemeen zijn die mensen niet meer tevreden. Dan gaat het niet over de ondersteuning, maar over het leven dat ze leiden. Die zijn over het algemeen op hoge leeftijd en zeggen; 'Voor mij hoeft het niet meer'. Als je kijkt naar de rest van de mensen, dan zijn die best tevreden.''


Uit het onderzoek blijkt ook, dat de meeste inwoners die gebruik maken van de Wmo-voorzieningen laagopgeleid zijn. Hoek: ,,Ik heb daar geen verklaring voor. Maar ik pleit er voor, dat mensen hun leven lang blijven leren. Dat helpt hen om zelf keuzes te maken en een goede ontwikkeling door te maken. Als ik kon toveren, dan toverde ik dat iedereen goed opgeleid was en gelukkig door het leven kon gaan. Zelf ga ik lerend dood, dat hoop ik althans.''