Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 oktober 2017

Duurzaam geld verdienen

RIJNSBURG – Goed bezig zijn voor het milieu én geld verdienen? Het kan, zo blijkt uit het verhaal van Jaap van Egmond. Hij heeft zes zonnepanelen op zijn dak laten leggen en daarmee voorziet hij in bijna al zijn elektriciteitsbehoeftes. Van Egmond is de eerste in zijn straat, die deze zonnepanelen op het dak heeft liggen, maar het zou zomaar kunnen zijn, dat zijn buren hem snel zullen volgen.

Door Joep Derksen

Van Egmond is een techneut en vier jaar geleden had hij voor de leukigheid zelf twee zonnepanelen op het dak van zijn schuurtje gemonteerd. Tot voor kort bleef het daarbij, maar een collega op zijn werk vertelde over diens aanschaf van zonnepanelen. Van Egmond besloot zich er in te verdiepen om deze panelen ook op zijn dak te laten plaatsen. ,,Ik heb offertes aangevraagd en het blijkt dat ik met deze zonnepanelen zo'n 90% van al mijn benodigde elektriciteit op kan wekken. Nu ze er liggen, zie ik de meter terugdraaien, dus ik verdien er ook nog wat aan.''

Hij geniet: ,,Het is goed voor het milieu en tevens een goede investering. Met deze installatie van zes 6 panelen wek ik 1500 watt op; dat is ongeveer anderhalf kilowatt per uur. Het is overdag meer dan ik zelf gebruik, dus wat ik overhoud, stuur ik het elektriciteitsnet weer in.'' Iedereen die zonnepanelen heeft, krijgt voor deze terug geleverde energie hetzelfde geldbedrag, als hij voor de gebruikte energie moet betalen. Deze regeling is onlangs door de landelijke overheid verlengd tot 2023.

Af en toe kijkt Van Egmond nog steeds tevreden naar boven om te genieten van de zonnepanelen op zijn dak. ,,Als het zonnetje schijnt, denk je: 'Het gaat goed!' Als ik een groter dak had gehad, zou ik er meer op hebben laten leggen.'' Hij heeft zijn buren al geïnformeerd over de voordelen van zonnepanelen. ,,Je moet er ook niet te lang mee wachten, want over zes jaar loopt de huidige gunstige terugbetaalregeling af.'' Ook kan iedereen 21% btw terugvragen van de Belastingdienst.


De zwartkleurige zonnepanelen vallen ook weg bij de dakpannen, dus er is niemand die zich aan de panelen stoort. Van Egmond kan via een internetapp dagelijks bekijken hoeveel energie de panelen opwekken. Het hebben van deze zonnepanelen heeft er ook voor gezorgd, dat Van Egmond wat meer oplet, waar het gaat om het stroomgebruik. ,,Je gaat toch meer nadenken over duurzaamheid. Ik probeer mijn verbruik te minimaliseren, waardoor het rendement groter gaat worden. Ik ga bewuster om met de wasmachine en draai minder kleine wasjes. Ook controleer ik, dat alle verlichting uit is, als ik mijn huis verlaat. Het is een spel, maar je maakt er dan toch meer bewuste keuzes mee. Of het tijdelijk is, moet blijken.''