Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 september 2017

,,Gemeente schuldig aan uitlokking''

KAAG EN BRAASSEM – De Tennisvereniging Alkemade (TVA) heeft een boete gekregen voor het schenken van alcohol aan minderjarigen. Het bestuur van de TVA is woest over de manier waarop die boete tot stand kwam en spreekt van uitlokking door de gemeente. TVA-voorzitter Danny Loos laat weten, hoe hij er over denkt.

Door Joep Derksen

Vorig jaar sloot een aantal horecagelegenheden en kantines een convenant om geen alcohol te schenken aan minderjarigen. De deelnemers legden hierbij een geldbedrag in en kunnen dat bedrag terug krijgen, als ze zich aan de regels houden. Als tegenprestatie krijgen ze dan geen boete, op het moment dat ze betrapt worden. Loos legt eerst uit, waarom de TVA dit convenant niet heeft ondertekend: ,,De TVA heeft drie leden in de categorie onder de 18 jaar, op een totaal van 730 leden. Wij hebben goed contact met deze leden en houden in de gaten of zij geen alcohol bestellen en/of nuttigen. De jongeren zijn zich ook bewust van de consequenties.''

Toch krijgt de TVA een boete voor het schenken van alcohol aan een jeugdige persoon, zonder dat gevraagd was om een ID. De barvrijwilligster die dat overkwam, licht toe hoe dat zo kwam. Zij was de enige, die achter de bar stond. ,,Er kwamen drie onbekende mensen zonder tenniskleding het terras op lopen, een oudere man en twee tieners. Ik had gelijk een ongemakkelijk gevoel bij deze mensen. Ik ging er vanuit dat het meisje nog onder de junioren zou vallen, maar ze gaf aan, dat ze 18 was. De jongen die erbij was bestelde vervolgens een frisdrank en een biertje. Aangezien hij ouder oogde ben ik er vanuit gegaan dat hij ook boven de 18 was omdat het meisje dit zo nadrukkelijk had gezegd. Een tweede reden waarom ik in de veronderstelling was dat de jongen wel 18 zou zijn, was dat de vader er bij was toen de jongen een biertje bestelde. Maar blijkbaar ben ik te goed van vertrouwen. Dat een vader zijn eigen kinderen gebruikt en leert om een ander op deze manier voor te liegen, vind ik erg. Ik draai als lid van de tennisvereniging altijd met plezier mijn bardienst. Door dit voorval is er wel een deuk in het vertrouwen in de mens gekomen. Dat mensen je zo bewust voorliegen en daar zo ver in gaan dat je het bijna wel moet geloven, staat ver van mij vandaan. Ik ben erg teleurgesteld dat ik in een gemeente woon, waar dit blijkbaar normaal wordt gevonden om zelf uiteindelijk geld op te strijken. Een tennisvereniging die met vrijwilligers alles draaiende houdt op deze manier om de tuin te leiden, terwijl ze er alles aan doen om een goed alcoholbeleid te hanteren, vind ik schandalig!''

Loos doet een oproep naar het gemeentebestuur: ,,Wij vragen ons af, wat is erger? Iemand die aan een jongen een biertje meegeeft voor zijn vader of begeleider? Of de volwassenen, die zich laat lenen voor dit soort gedrag om een barvrijwilliger uit te lokken een biertje mee te geven aan een jongere?'' Wij zijn van mening, dat er sprake is van onrechtmatig en onjuist handelen van de mensen die er door de gemeente op uit zijn gestuurd en dat er sprake is van uitlokking. Op deze manier krijgen vrijwilligers angst om bardienst te draaien, omdat zij niet op hun geweten willen hebben dat de vereniging met dit soort boetes opgezadeld wordt. Het open karakter van onze vereniging komt dan ook in het gedrang.''


Burgemeester Marina van der Velde is verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde. Desgevraagd reageert zij: ,,We gaan nog na bij de toezichthouders, hoe dat gesprek precies gegaan is. We mogen mystery guests in zetten; dat zijn kinderen waarvan je mag verwachten, dat je om een ID moet vragen. We zijn met alle alcoholverstrekkers in gesprek gegaan, waarbij duidelijk werd gemaakt, dat het niet de bedoeling is, dat je alcohol schenkt aan 18-minners. Je kunt meedoen aan het convenant en dan regelmatig een deel van het ingelegde bedrag terug krijgen. Maar als je niet aan het convenant meedoet, ben je er zelf verantwoordelijk voor, als je gepakt wordt. Hoe kun je dan van mij verwachten, dat ik je geen boete geef?!'' Ze besluit: ,,Iedereen die een boete krijgt, zegt dat die boete niet terecht is geweest. Het moet gewoon worden om een ID te vragen aan een jongere. De vader moet het biertje zelf komen halen; dat moet je gewoon zeggen.''