Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 september 2017

D66 pleit voor stiltegebieden

KAAG EN BRAASSEM – ,,Ik offer liever groen op voor duurzaamheid, dan voor recreatie. Wat mij betreft gaan we geen extra ruimte meer geven aan vakantiehuisjes en recreatiewoningen.'' Voor gemeenteraadslid Gino Wesselman (D66) is het moment gekomen, dat er nu gekeken moet worden naar het in stand houden van de natuur.

Door Joep Derksen

Het college van burgemeester en wethouders heeft aan de gemeenteraad voorgesteld om het buitengebied óf intensief óf extensief te gebruiken. In beide varianten mogen er activiteiten plaatsvinden in de natuur en wandelpaden aangelegd. Bij intensieve recreatie kan het zelfs zo ver gaan, dat er een heel waterpretpark wordt gerealiseerd. Het voorstel rept echter niet over het behouden van stukken natuur; zogeheten stiltegebieden. ,,Stilteverzoeken zijn geen verzoek geweest van de gemeenteraad geweest'', zo liet wethouder Yvonne Peters (VVD) vorige week weten.


Maar daar is de D66-fractie het niet mee eens. Wesselman: ,,Wij moeten gebieden aanwijzen, waar we van af moeten blijven. Zoals de kades van de Wijde Aa en wat mij betreft ook de Drechtzone: die is al genoeg aangetast.'' Zijn fractievoorzitter Esther Loos vulde aan: ,,Als je kijkt naar die twee varianten; intensief of extensief, dan zit onze variant daar niet bij. Ik vraag me af wat (tijdens de politieke discussie over dit onderwerp, JD) met onze input is gedaan. De ambtenaar heeft een hele avond lopen schrijven, maar hij heeft geen letter aangepast in zijn voorstel. Ik wil dat het buitengebied zoveel mogelijk extensief gebruikt wordt en zo min mogelijk intensief. Ook moeten er locaties zijn, waar je helemaal van af blijft.''