Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 juli 2017

Column

Opvlieger

In de jaren '90 van de vorige eeuw woonde ik in Hongkong, waarde columnlezer. Daar was ik getuige van een stukje ongekende en tot nog toe ongeëvenaarde gebiedsontwikkeling. Een compleet vliegveld van deze miljoenenstad werd opgedoekt en verplaatst richting zee.

Landen op het oude vliegveld Kai Tak was altijd een ervaring. Als je in je vliegtuigstoel zat, vloog je letterlijk tussen de wolkenkrabbers door en kon je zien wat de families Leung, Ho en Lim aten. Maar die landende en stijgende vliegtuigen zorgden natuurlijk wel voor enorme geluidsoverlast, om nog maar te zwijgen over de fijnstoffen die dagelijks neer dwarrelden.

In de tijd dat Hongkong nog eigendom was van het Verenigd Koninkrijk, is besloten dat er een compleet nieuw vliegveld moest komen: Chek Lap Kok. En dat vliegveld kwam in de zee te liggen. Nederlandse baggermaatschappijen pakten dit werk op. Zij gebruikten twee eilandjes als basis en spoten zoveel zand op en bij elkaar, dat er genoeg land werd geschapen voor een volwaardig vliegveld. In één nacht(!) werd Kai Tak ontmanteld en werd Chek Lap Kok in gebruik genomen.

Pas geleden las ik het bericht, dat Schiphol wil groeien; van een kleine 500.000 vluchten nu naar maar liefst 800.000 vluchten in 2035. Die groei moet 'duurzaam en veilig' zijn, zo laten de betrokkenen weten. Het wordt tijd, dat een belemmerde visie op 'Meer, meer meer' wordt aangevuld met een ware visionaire gedachte. Laat Schiphol groeien, maar zorg ervoor, dat de luchthaven verplaatst wordt naar de Noordzee. Hierdoor worden miljoenen mensen ontlast, waar het gaat om het vliegtuiglawaai en worden onze kinderen en ouden van dagen ook ontzien van de fijnstof en ultrafijnstof, die door de passerende vliegtuigen dagelijks naar beneden dwarrelt.

Natuurlijk vergt het een investering, maar dat is financieel verantwoord, gezien de groeiplannen van Schiphol zelf. Ook zal de schade op de zeenatuur minimaal hoeven zijn, als de realisatie van Schiphol 2 veilig, duurzaam en milieuvriendelijk plaatsvindt. Bovendien zorgt een dergelijke investering ook voor een impuls van de nationale economie en worden er meer banen gecreëerd. Daarnaast kan het huidige terrein van Schiphol gebruikt worden voor de realisatie van natuur, maar ook woning- en kantorenbouw. Het is werkelijk een win-win-win-situatie! Als het aanleggen van een vliegveld in zee al twintig jaar geleden kon, dan kan het in deze tijd zeker. We hebben hiervoor echter wel mensen met lef en visie voor nodig, om dit voor elkaar te krijgen. Wie durft?


Joep Derksen