Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 juni 2017

Raadslid splitst zich af van SBN

Nieuwkoop – Gemeenteraadslid Leen Mur (SBN) is uit de partij gestapt en gaat het komende half jaar verder onder de naam Onafhankelijk Liberaal Nieuwkoop (OLN). De geschiedenis lijkt zich hiermee te herhalen, omdat hij de vorige gemeenteraadsperiode ook al uit de VVD stapte en toen ook aanbleef als gemeenteraadslid. Mur verwijt fractievoorzitter Remco Hendriks, dat deze 'per dictaat' regeert binnen de partij. Bovendien zou Mur 'Nieuwveense onderwerpen niet naar voren mogen brengen'.

Waarom stapt u op? ,,De fractie bepaalt wie tijdens de vergaderingen aan tafel gaan zitten. Ten tijde van Janine Wahl (voormalig fractievoorzitter van SBN, red.) ging dat in goed overleg, maar nu met (huidig SBN-fractievoorzitter, red.) Hendriks gaat dat per dictaat. Ik kreeg een mailtje van Hendriks, dat hij besloten had dat ik niet aan de raadstafel mocht zitten, als het over de Nieuwveense onderwerpen gaat. Dat was voor mij de druppel. Ik kreeg geen kans om hier over te praten, dus zag ik me genoodzaakt om er uit te stappen.''

Wat is de reden, dat u als zelfstandig raadslid verder gaat? ,,In eerste instantie wilde ik de zetel teruggeven, maar het Nieuwveense belang komt niet genoeg aan de orde. Ik denk dat ik als eenmansfractie dat het beste naar voren kan brengen het komende jaar.''

Bij de VVD bent u ook al opgestapt. Bent u een lastige man om mee samen te werken? ,,Er kan heel goed met mij samengewerkt worden, maar wel op basis van wederzijds respect en niet vanuit een dictaat.''


Blijft u actief in de politiek? ,,In maart 2018 is het echt voorbij met mijn politieke carriere. Of ik moet een miljoenentransfer krijgen. Zeg nooit nooit.''