Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 mei 2017

,,Geen dubbele agenda''

ROELOFARENDSVEEN > Wethouder Henk Hoek (CDA) bevestigt, dat De Alkeburcht 'deze zomer' al dicht gaat. Volgens hem kost het een miljoen euro om het (achterstallig) onderhoud voor dit gebouw op orde te krijgen. ,,Het is niet mogelijk om verder te gaan met het gebruik van de Alkeburcht, zoals we het nu voor ogen hebben. Dat heeft geleid tot de conclusie dat we moeten stoppen.''

De wethouder licht toe: ,,Op dit moment is er een bezettingspercentage van 12% voor de Alkeburcht. Vrijwel alle gebouwen zijn een schip van bijleggen als het gaat om exploitatie. Iedere inwoners van KB vraagt dat wij verstandig omgaan met duur verdiende centen; het is ons gezamenlijke belastinggeld.'' Hij wijst er op, dat inwoners allang niet meer alleen hun boodschappen doen in het eigen dorp of alleen maar theatervoorstellingen in de eigen kern bezoeken. ,,Als we vinden, dat het belangrijk is dat er een cultureel centrum is, moeten we dat doen in een nieuwe tijd met een nieuwe toekomst. We moeten niet dat wat oud en voorbij is, in leven houden.''

Maar waarom wil de wethouder de Alkeburcht al over een paar maanden sluiten, terwijl er nog (lang) geen onderdakoplossing is voor een groot aantal van de verenigingen die nu op straat komen te staan? Het is toch veel beter om nu alvast aan te kondigen, dat de Alkeburcht in de zomer van 2018 sluit, zodat de verenigingen in de tussentijd een vervangende locatie kunnen zoeken? Maar Hoek vindt van niet: ,,Als je een gebouw leegt maakt, heb je geen exploitatielasten meer. Je bespaart dus geld op je begroting. Als de verenigingen elders hun activiteiten uitvoeren op andere locaties, wordt het andere vastgoed optimaal gebuikt.''

Martien Wesselman constateerde namens de negen verenigingen die op straat worden gezet: ,,Het is een welbewuste strategie geweest. Als je maar lang genoeg onduidelijkheid geeft, dan gaat het vanzelf met het einde van de Alkeburcht.'' De wethouder ontkende dit hartgrondig: ,,Ik heb geen dubbele agenda. Ik wil niet iets voor de verkiezingen nog gauw in gang zetten. Drie jaar geleden is er een raadsbreed akkoord aangenomen, waar ik mij op baseer. Ik wil niet gauw er iets doordrukken, maar ik werk vanuit de kaders die me daartoe zijn aangereikt. Ik ben altijd klip en klaar geweest over mijn doelstellingen.''

Burgerraadslid Hilde Bax (SVKB) gaat zich er in haar fractie hard voor maken, dat de verenigingen toch extra tijd krijgen om hun toekomst veilig te stellen. Lenie de Jong (Vrouwen van NU) stelt verongelijkt: ,,De gemeente moet eerst zorgen voor accommodaties, zoals de Brede School en dan pas de Alkeburcht sluiten. Niet andersom.''


Joep Derksen