Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

12 mei 2017

Einde bibliotheek

Grote vestiging wordt vervangen door biebpunt

ROELOFARENDSVEEN > Enkele dagen na het nieuws van de sluiting van de Alkeburcht, kwam plotseling het bericht, dat ook de bibliotheek al deze zomer haar deuren sluit. Het management heeft nog geen idee, waar de leden daarna naar toe moeten. Daarom is aan de vrijwilligers gevraagd, of zij wél suggesties hebben.

Er zijn schimmelplekken te zien in de bibliotheek, maar deze zijn met name te vinden in het gedeelte waar het sanitair is. Een van de vrijwilligers geeft een rondleiding door de bibliotheek. Ze vindt het een schande, dat deze vestiging dicht moet. ,,Het archief met papier is helemaal vochtig. Ik wil niet dat de bibliotheek weg gaat, ik wil dat ze er iets aan doen. We hebben geld moeten reserveren voor het onderhoud van de Alkeburcht en dat moeten ze besteden, maar er is nog niets gebeurd.''

Bezoekster Verdel laat weten: ,,Ik vind het heel naar; er is geen andere oplossing en dan gaan ze al de bibliotheek sluiten. Eerst moet de gemeente zorgen, dat er een andere plek is, zodat de bibliotheek kan blijven bestaan.'' Een oudere inwoonster vult aan: ,,Het is een heel groot verlies voor Roelofarendsveen. Kijk wat voor gebruik er wordt gemaakt! Hier is een goed lopende bibliotheek; waar moet ik mijn boeken gaan halen?! Straks moet ik misschien naar een school toe, maar ik kan niet meer zo'n eind lopen. Ik vind het een heel slecht idee.''

Het gemeentebestuur laat weten, dat de ,,Bibliotheek Rijn en Veenen werkt aan een concept waarin ze niet meer alleen boeken uitlenen maar vooral werken aan het terugdringen van laaggeletterdheid, taalbevordering en boekpromotie. Daarbij past het om dichtbij de doelgroep gehuisvest te zijn. Ook in Roelofarendsveen was het volgens de bibliotheek al langer de bedoeling om het huidige pand op korte termijn te verlaten om dichterbij de doelgroep te komen. Daarnaast is huidige gebouw niet meer in de technische staat die de bieb nodig heeft.''


Wethouder Yvonne Peters (VVD) laat weten op de vraag of het beter is om eerst te zorgen voor alternatieven en dan pas de Alkeburcht en bibliotheek te sluiten: ,,Ik vind dat iedereen die ergens huurt, daar een eigen verantwoordelijkheid in heeft. Wij nemen de verantwoordelijkheid om hen te begeleiden naar een oplossing. Dat is fatsoenlijk.'' Maar is het niet fatsoenlijker om eerst te zorgen voor oplossingen en dan pas gebouwen te sluiten? Peters: ,,Het is een fatsoenlijke manier om met de gebruikers in gesprek te gaan en hen een eigen verantwoordelijkheid te laten nemen waar ze terecht kunnen. Bij onder meer De Spreng, DOSR en De Tweesprong zijn locaties beschikbaar om één of meerdere verenigingen op te vangen.''