Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim anderhalf miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 21.600, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 april 2017

‘Wij zijn slechts zo goed als de opinie die onze klanten van ons hebben’

AALSMEER – Eerlijkheid, transparantie en afspraken nakomen; dat zijn de kernwoorden waar het bij Farm Direct om draait. Van oorsprong is oprichter/eigenaar Willem van Maasdijk een buitenstaander in de bloemenwereld, maar door zijn unieke en open manier van handelen heeft hij al gauw een goede naam opgebouwd. Hij heeft de handen ineen geslagen met zijn partner Bas Broeders; door deze samenwerking is de omzet omhoog geschoten en kan Farm Direct nu al zeggen, dat 2017 het meest succesvolle jaar ooit wordt in de geschiedenis van het bedrijf.

Door Joep Derksen

Gemakkelijk zijn de afgelopen vijf jaren zeker niet geweest, zo vertelt de in Ecuador geboren en op 19-jarige leeftijd naar Nederland gekomen Van Maasdijk openhartig. Als 'self made' ondernemer is hij actief geweest in de online software, en bij een computerbedrijf. Als zoon van een Ecuadoriaanse moeder en Nederlandse vader werd hem regelmatig gevraagd, waarom hij niets met bloemen deed. Een terechte vraag; bloemen zijn tenslotte een van de grootste commercieel raakvlaktes tussen Ecuador en Nederland.

Tot het moment, dat de tijd er rijp voor was; het was nadat hij zijn vrouw leerde kennen. 'Mijn schoonmoeder is deels eigenares van de Hoja Verde Group; één van de bekendere namen in rozen in Ecuador. Ik raakte geïnteresseerd in de bloemenhandel en wilde voor mijzelf starten. Zij steunde me door mijn eerste leverancier te worden, zodat ik in Nederland haar rozen op de markt kon zetten. Uiteraard had ik aan één kweker niet genoeg en inmiddels werken wij met meer dan 35 leveranciers.’

In de beginperiode van Farm Direct ging Van Maasdijk letterlijk van deur naar deur om interesse te kweken voor zijn Ecuadoriaanse rozen. Soms werd de deur voor zijn ogen dichtgesmeten, maar er waren ook ondernemers die zijn vernieuwende aanpak wisten te waarderen en die hem een kans gaven. Dat was bijvoorbeeld het geval bij Bert Bohte ’Ik ben begonnen in de box van Bloembinderij Bohte in Aalsmeer; Bert steunde mij als eerste en gaf me tips over de ins-en-outs van de bloemenwereld wat voor mij helemaal nieuw was. En toch makte ik fouten, het was een periode van veel vallen en even vaak weer opstaan.'

In 2014 leek het zakelijke leven Van Maasdijk toe te lachen; één van zijn nieuwe klanten was een Oost-Europese importeur met een veelbelovende profiel. Willem deed de nodige onderzoek en bezocht het bedrijf persoonlijk om te kijken of dat een legitieme onderneming was. Alles zag er goed uit en Farm Direct verkocht enorm veel Ecuadoriaanse rozen aan dit bedrijf. Alles ging in de goede richting tot er op een bepaald moment, na dat een behoorlijke credit saldo was opgebouwd, de klant was verdwenen en bleek zijn onderneming en front voor oplichtingen te zijn geweest. Het was een keihard les voor Van Maasdijk, maar hij kwam er sterker uit. 'Er zijn mensen die zich dan failliet laten verklaren, maar dan is al het vertrouwen weg. Ik heb een hypotheek opgenomen en heb alle kwekers in Ecuador en de transporteurs betaald. Dat werd heel erg gewaardeerd in de branche; de relaties werden sterker en deze bedrijven steunden mij in de wederopgroei van Farm Direct.'

Deze manier van werken past bij Van Maasdijk. 'Als aanbieder van Ecuador rozen doen we het net anders; bij ons gaat het om service en de persoonlijke / menselijke relatie met de klant. Er gebuurt bij ons niks achter de schermen, er is duidelijkheid over de afkomst van de bloemen en wij aanmoedigen onze klanten om direct contact op te nemen met de kwekers. Juist dat mis je soms in het informele wereldje van de bloemenhandel in Nederland. Als een klant liever direct zaken wil doen met de kweker, dan hebben wij iets verkeerd gedaan en verdienen wij de business niet’. Het is een filosofie, die volledig onderschreven wordt door zakenpartner Bas Broeders: 'De frisse aanpak van Farm Direct trok me aan. De rozen en preserved rozen zijn van topkwaliteit, geteeld door Ecuadoriaanse bedrijven, die zich ook inzetten voor het welzijn van het eigen personeel. Iedereen kan rozen importeren en bloemen verkopen, maar het is de manier waarop, die bepaalt uit welk hout je gesneden bent.'

Van Maasdijk vult aan: 'We kiezen onze toeleveranciers uit: we sluiten ons niet aan bij een kweker, die geen Expoflores en Unicef-keurmerk heeft. In sommige gevallen werken we ook met kwekers die daarnaast ook Rainforest- en/of het Fair Trade keurmerk dragen.' Hij vervolgt: 'Het gaat bij ons om transparantie, eerlijkheid en afspraken nakomen. We doen wat we zeggen. Vandaar ook de naam 'Farm Direct', want we willen de keten zo kort mogelijk maken. Dat is goed voor onze afnemers, goed voor de Ecuadoriaanse kwekers en goed voor de toekomst van ons branche. De komende jaren zoeken we personeel om verder te groeien; ook via online verkopen. Maar hoe digitaal de wereld ook wordt, wij willen altijd het persoonlijke contact hebben en behouden. Wij zien onze klanten niet als afnemers bij het bedrijf, maar als mensen, met eigen ambities en belangen. Dat ze toevallig klant zijn van Farm Direct is een bijzaak, en wij waarderen het enorm dat ze voor ons kiezen, daarom worden zij allemaal gekoesterd. Iedere klant, klein of groot is even belangrijk voor ons.' Hij lacht: 'We zijn gek op kleine klanten; kom maar bij ons langs!'


Voor meer informatie: Farm Direct, Magnolia 1, (Dutch Flower Groep gebouw), 1424 LA De Kwakel, (Willem: 06 5592 8364), (Bas: 06 2444 4170) W: www.farmdirect.nl