Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 april 2017

Henk de Tank gaat helemaal los

Oude Wetering – Wethouder Henk Hoek liet zich woensdag 19 april de basisbeginselen van het kickboksen bijbrengen. Dankzij een training door jongerenwerker en voormalig kickbokser Omer Tekin weet Hoek zich in een één op één gevecht voortaan goed staande te houden. Met een linkse hoek én een rechtse hoek. De wethouder ging voluit om de sportweek in Kaag en Braassem te promoten.

Onder toeziend oog van een tiental jongeren in de Farm begon Hoek met rek- en strekoefeningen; een vitaal onderdeel als voorbereiding van het kickboksen. Zelfs die oefeningen hadden al hun uitdagingen, zo bleek uit de opmerkingen van de wethouder: 'Je weet dat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt? Weet je wat ik allemaal hoor kraken?!' Vanaf de zijkant grinnikt burgemeester Marina van der Velde: ,,Volgens mij moet je 's morgens op televisie; daar doen ze ook al die mooie oefeningen!''

Tekin maakt van de gelegenheid gebruik om een wijdverbreid misverstand over kickboksen uit de wereld te nemen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is kickboksen geen agressieve sport, maar een verdedigingsmiddel. ,,Veel kinderen doen aan kickboksen; niet alleen om meer zelfvertrouwen te krijgen, maar ook om overgewicht tegen te gaan.''

De trainingswedstrijd gaat beginnen en Hoek wordt er op gewezen, dat het basis van het kickboksen de dekking is. Met name de milt moet goed beschermd blijven. Hoek volgt de aanwijzingen van Tekin secuur op: 'Bokshouding staan, links, rechts, bij elkaar. Om en om!' De blik van Hoek wordt scherp en vol focus. Hij beschermt zijn lever, milt en hoek. Een snelle links-rechtscombinatie breekt opeens door de verdediging van Tekin heen: succes! Het publiek juicht en geeft de wethouder spontaan een kickboksbijnaam: Henk de Tank.


Na afloop puft de wethouder: 'Ik heb hier veel geleerd. Wellicht ga ik mijn techniek gebruiken tijdens collegevergaderingen of in de verkiezingscampagne. Als ik het niet met woorden kan winnen heb ik nog altijd mijn kickbokstechniek nog!'