Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2016

'Geen gemakkelijk besluit'

Joep Derksen

Nieuwkoop > Fractievoorzitter Nicolette Oosterhof (CDA) reageert op het vertrek van wethouder Trudy Veninga van haar partij. 'Ik vind het voor haar een persoonlijk drama. Niemand kiest hiervoor. We hebben prima samengewerkt en ik weet dat ze het werk graag voort had willen zetten.'

Ongeveer een half jaar geleden kwamen de eerste signalen dat Veninga het zwaar had. Toentertijd nam ze een weekje rust. Daarna pakte ze haar wethouderstaken met frisse moed weer op. Maar uiteindelijk kiest Veninga toch voor haar eigen gezondheid. Oosterhof heeft niets dan respect voor deze keuze: 'We vinden het erg jammer, maar begrijpen en respecteren haar beslissing. Zij heeft gedurfd om voor zichzelf te kiezen en dat is geen gemakkelijk besluit.'


Er is absoluut geen sprake van, dat Veninga onder druk is gezet om af te treden, zo laat Oosterhof desgevraagd nadrukkelijk weten. Dat SBN en D66 samen met een verklaring kwamen, zonder het CDA, had te maken met de waardering die ze uit willen spreken over Veninga. Haar opvolger zal ook een CDA-lid zijn, zo verzekerde Oosterhof. 'Vanmorgen (vrijdag 15 juli, JD) hebben we overleg gehad met SBN en D66 en daarbij besproken wat de zoekrichting moet zijn voor een geschikte kandidaat.' Eén ding is hierbij wel zeker: de nieuwe wethouder zal geen Nicolette Oosterhof heten: 'Ik ben niet beschikbaar. Ik voel me prima als fractievoorzitter.'