Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

16 juni 2016

Ophef over activiteit raadslid

JOEP DERKSEN

LISSE – Martijn Tibboel is niet alleen gemeenteraadslid voor de VVD, maar heeft ook een zaak in het winkelcentrum van Lisse. En dan krijg je soms te maken met onderwerpen, die je als detaillist rechtstreeks aangaan. Tijdens de vergadering van het raadspresidium op maandag 6 juni beklaagden enkele fractievoorzitters zich erover, dat Tibboel zijn raadslidmaatschap gebruikt had, om meer parkeerplaatsen te krijgen in de buurt van zijn winkel.

In september vorig jaar stelde de gemeenteraad het bestemmingsplan 'Havengebied' vast. Maar de parkeerdruk wordt groter dan eerder gedacht. Dat komt omdat er meer woningen komen in de Van der Veldstraat en ook worden winkels omgezet in woningen, zo liet fractievoorzitter Wim Slootbeek (VVD) weten. Samen met het CDA en Nieuw Lisse pleitte hij er voor, dat er meer parkeerplaatsen bij moeten komen.

Wethouder Evert Jan Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) bevestigde, dat hij over dit onderwerp al gesproken had met Tibboel 'in zijn functie als raadslid'. Mede naar aanleiding van dat gesprek is alsnog besloten om vijf extra parkeerplekken te realiseren in het winkelgebied. Fractievoorzitter Guus Mesman (PvdA/GroenLinks) was furieus: Dit is een schandalige manier van werken. Een raadslid bekonkelt met de wethouder om dingen aan te passen. Hij zat daar als raadslid, niet als winkelier.' Nieuwenhuis was het hier eigenlijk wel mee eens: 'Ik moet hier lering uit trekken. Tibboel vroeg me of ik er het maximale uithaalde. Ik vroeg of hij een beter idee had. Hij kwam met een voorstel voor twintig extra plekken, maar dat vond ik geen beter idee. We hebben er ambtelijk wel naar gekeken en met vijf extra plekken halen we er het maximale uit qua parkeren. In die zin heeft die externe bemoeienis het plan versterkt.' Voor gemeenteraadslid Ad van Zelst (Nieuw Lisse) was het duidelijk: 'Ik wil het formeel doen, in de openbaarheid. Dat vind ik belangrijk. Maar iemand van de VVD gaat naar de wethouder en ritselt er vijf parkeerplekken bij.'

Maar Tibboel zelf ziet het totaal anders. 'Ik voerde de controlerende rol van de raad uit. Het is zekere geen bedisselen en geregel, of dat het gaat om een winkelier die vijf plekjes regelt. Ze trekken de zaken uit hun verband. Ook anderen voeren de controlerende rol uit in de wandelgangen.' Volgens Tibboel heeft wethouder Nieuwenhuis naar aanleiding van een eerste gesprek laten uitzoeken, dat er twintig extra parkeerplaatsen gerealiseerd kunnen worden. Zonder dat deze het oorspronkelijke ontwerp heel erg aantasten. Die plekken zouden dan komen te liggen bij de stoep voor het voormalige ING-pand, tegenover de Hobaho. Maar deze tekening krijgen de overige raadsleden niet te zien, volgens Tibboel, omdat Nieuwenhuis niet voor de komst van die extra parkeerplekken kiest.


Tibboel: 'Ik heb door mijn vragen wel iets ontdekt wat anderen niet hebben gedaan. Ik zou het zo nog een keer doen, dat is nou juist waarvoor we in de raad zitten. Als ze (politici van andere partijen, JD) dan gaan zeggen, dat ik een winkelier ben, is flauw. Ik benoem Erik Prins (D66) toch ook niet als ambtenaar of Gerrit Meiland (CDA) als tuinder? Ze trekken de zaken uit hun verband. Ik heb niets bekonkeld en alleen gevraagd of er meer parkeerplekken uit te halen zijn. Het zijn geen plekken die ik voor mijn winkel wil zetten; er is geen sprake van belangenverstrengeling.' Hij besluit: 'Je moet de kans pakken voor die twintig plekken. Op dit moment kosten die geen euro extra. Het is alleen een kwestie van steentjes omdraaien en een blauw lijntje schilderen.'