Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 mei 2016

Golfen met Robin Schrijer

Ik hoef op straat niet achterom te kijken’

Door Joep Derksen

Op de golfbaan komen de meest fascinerende zaken aan de orde. Toen Robin Schrijer zestien jaar was, leek een glansrijke toekomst voorbij, vanwege een zwaar bedrijfsongeval waar hij slachtoffer van was. Maar die ervaring heeft hem geleerd, dat hij alles uit het leven moet halen wat er in zit. Zo’n twintig jaar later is hij een succesvol zakenman en heeft meerdere geslaagde start-ups achter zijn naam staan.

Voordat de eerste afslag gedaan is, mag Schrijer een gemakkelijke vraag beantwoorden: ‘Wat is je favoriete hole op Kagerzoom en in hoeverre komt die hole overeen met een of meerdere van je eigenschappen?’ ‘Drie weken terug liep ik hier voor het eerst. Dat moet hole 3 zijn; waarbij je over het water speelt. Dat geeft een psychische uitdaging. Het grappige is dat mensen heel anders afslaan als er water voor hen ligt. In het bedrijfsleven heb je ook obstakels. Het kan fout gaan, maar als je door kan trekken kun je succesvol zijn. Ik ben daar het levende bewijs van. Twee jaar geleden ben ik begonnen met (het incassobureau) ITB en vorig jaar augustus startte ik met de verkoop van bijzondere wijnen (Frost Trading). Door er gewoon mee te beginnen, ben ik succesvol geworden.’ Twee ‘holes in one’, dus.

Ik moet steeds weer een nieuwe uitdaging hebben’

Bij hole 2 is het tijd voor de tweede vraag: ‘Wanneer is jouw voorliefde voor wijnen ontstaan?’
Dat was pas vorig jaar en deze wens ontstond feitelijk vanwege het incassowerk. ‘Incasso brengt toch altijd iets negatiefs met zich mee, hoewel je iedereen probeert te helpen. Bij wijn krijg je altijd een glimlach op het gezicht van de mensen. Ik had dat nodig, omdat ik een mensenmens ben. Ik ben een bouwer, vind het goed om iets neer te zetten en daarna wil ik wat anders doen. Ik moet steeds weer een nieuwe uitdaging hebben. Je leert door te vallen en keer op keer weer op te staan.’

Wanneer ben je voor het eerst gevallen? Ik was de eerste persoon in Voorhout die op 14 jarige leeftijd vrijstelling kreeg om niet naar school te gaan. Ik wilde niet leren en vond school niet belangrijk. Het internaat zat vol, dus ik mocht gaan werken. Op mijn 15de was ik tweede bedrijfsleider bij een snackbar in Sassenheim.’ Het jaar er op ging Schrijer op een maandag in de bouw aan de slag, maar op de vrijdag had hij zijn laatste werkdag bij dat bedrijf. ‘Door
onoplettendheid van de werkgever gleed een stalen balk van twaalf meter van een vorkheftruck af. Ik kwam daar onder en heb twee jaar moeten revalideren.’

Elke dag pijn

In hoeverre heeft dit je leven veranderd? ‘Ik heb elke dag pijn. De ene keer heb ik last van mijn rug en de andere keer van mijn been. Ik ben ook ongeduldig. Ik houd er niet van, als mensen om de zaken heen draaien en wil to the point bezig zijn. Je zult mij niet in Azië zien om daar zaken te doen; dat gaat ‘m niet worden.’ Over het ongeduld licht Schrijer toe:’ Ook al zie ik alles positief in, door de pijn word ik wat sikkeneuriger.’ Hij vervolgt: ‘Toch heeft het ongeluk mij ook positieve dingen gebracht; ik ben hierdoor gaan studeren en heb mijn bachelor gehaald. ‘

En op een dag werd je wakker en dacht: ‘Ik word incasseerder en zet ITB Incasso op! ‘Nee; dat is gedwongen gebeurd. Vanwege mijn handicap heb ik vaak dat ik mijn rust moet pakken op momenten dat het druk is. Bij het bedrijf waar ik voor werkte was ik een hoge risicofactor. Op een gegeven moment was ik het zat. Ik werd gebruikt om geld binnen te halen en vond dat ik het zelf beter kon. Met ITB helpen we debiteuren om hen handvatten toe te reiken voor een betalingsregeling. Dit bedrijf heb ik opgezet om mensen te helpen. Het woord incasso willen we omvormen naar iets positiefs, als dat überhaupt mogelijk is. We willen niet alleen komen halen, maar ook komen brengen.

Houd je van dieren? ‘Ik heb respect voor dieren. Als iemand een hond heeft en die hond is agressief, dan is dat de schuld van het baasje. Zelf had ik een kat. Zij is van de bank gevallen door een hersenbloeding of hartaanval en overleden. Mijn andere kat kwam thuis met verbrijzelde voorpoten. Haar heb ik voor 3000 euro laten opereren; dat was al mijn spaargeld, maar ik heb er geen spijt van gehad. Ik kies ervoor om een kat te nemen. Tot op de dag van vandaag ben ik blij dat ik die operatie betaald heb, ondanks dat ik er krom voor gelegen heb. Zo heeft mijn kat toch nog zeven jaren kunnen leven.’

Als ik nodig ben, dan ben ik er’

Waarom zijn Darts, Sons of Anarchy en Breaking Bad jouw favoriete TV-programma’s? ‘Sons of Anarchy spreekt me aan. Het heeft te maken met de verbroedering onderling. Het klaar staan voor elkaar en het voor elkaar op te nemen, ondanks de gevolgen. Zo ben ik ook. Als ik nodig ben, dan ben ik er. En dat darten; dat is er ingeslopen. Mijn vader heeft darttoernooien georganiseerd in de Bollenstreek. Ik vond het leuk en ben met mensen in contact gekomen, die alleen maar met darten bezig zijn. Vanwege hun passie ben ik hoofdsponsor en subsponsor geworden van enkele dartteams.’

En in je vrije tijd ga je voor Call of Duty en Battlefield: ben je een fervent gamer? ‘Ik speel veel Battlefield; dat is een ontlading. En ik speel veel voetbal. Dat heeft te maken met strategie. Wat veel mensen niet weten, is dat ik altijd heb meegedaan aan wedstrijddansen, maar ook bezig was met aikido en voetbal. Dat zijn sporten die ik niet meer kan. De onderlinge gedachte van het spelen van deze games is wellicht onbewust dat ik op sportief gebied toch nog een beetje meedoe.’

Onlangs kwam in het nieuws, dat incassobureaus poederbrieven hadden ontvangen. Baart Schrijer dat zorgen? ‘Nee, ik hoef op straat niet achterom te kijken. Door het persoonlijke contact en het langsgaan bij de debiteur proberen we de zaken altijd op te lossen, zonder de rechter er bij te betrekken. Vooraf gaan we met de debiteur om de tafel zitten. Geld is hoofdzorg nummer één. Wat is er mooier dan de mensen de hand te kunnen reiken om samen de problemen op te lossen?!