Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 april 2016

Fractievoorzitter Terraneo stopt in verband met gezondheidsproblemen

JOEP DERKSEN

KAAG (EN BRAASSEM) – Fractievoorzitter Roel Terraneo (D66) stopt op maandag 25 april met al zijn politieke activiteiten. De 61-jarige kampt met ernstige gezondheidsproblemen, waar hij de komende tijd het hoofd aan wil bieden. Hij wordt binnen de fractie opgevolgd door Conny Punt (54); zij wordt geïnstalleerd als nieuw D66-raadslid.

In een interview laat de op Kaag woonachtige Terraneo weten: 'Ik heb medische problemen; daar moet ik van zien te herstellen. Ik moet afwachten hoe zich dat ontwikkelt. Ik wil de situatie voor zijn, dat ik niet meer capabel ben en dat het hoofd niet meer wil.' Is er druk gezet op hem om af te treden? Terraneo: 'Ik heb iedereen verrast. Als je mij nu ziet functioneren, zie je niet dat er iets aan de hand is. Op 21 april word ik geholpen aan een vervelende ziekte. Dat kan een langdurig herstel nodig hebben. Ik hoop over een aantal maanden ontzettend spijt hebben van dit besluit, want dat betekent dan, dat ik goed herstel.'

Op maandag 11 april werd de nieuwe D66-wethouder Herman Haarman geïnstalleerd als opvolger van de vanwege ziekte gestopte oud-wethouder Harry van Schooten (SVKB). Heeft Terraneo bewust gewacht met het aankondigen van zijn vertrekt, totdat Haarman benoemd was als wethouder? Dat blijkt inderdaad zo te zijn. 'Voor mijzelf is het een moeilijk proces geweest om te stoppen. Dat deed ik met pijn in het hart, want ik heb drie jaar lang genoten van het werk. Het doet heel veel pijn om te besluiten om dit werk niet meer te doen. Maar ik wil geen risico's nemen en goed blijven functioneren. Ik nam het besluit om te stoppen, toen ik wist dat er een D66-wethouder zou komen. Vorige week heb ik de fractievoorzitters op de hoogte gesteld, waarbij ze er tot donderdag 14 april niets over mochten vertellen.'


Zijn eigen fractiegenoten wisten het twee weken eerder, maar ook voor hen kwam het afscheid van Terraneo als een enorme schok. En wie wordt de nieuwe fractievoorzitter? Dat besluit wordt op maandag 18 januari genomen, tijdens de fractievergadering. Terraneo hoopt op 25 april aanwezig te kunnen zijn bij zijn eigen afscheid en de installatie van Punt.