Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 maart 2016

De tocht naar nul kilo restafval

Wethouder Yvonne Peters (VVD) gaat zich samen met haar gezin honderd dagen lang inzetten om – als het lukt – nul kilogram restafval over te houden. Dus al het plastic, blik, karton, papier moet zo goed gescheiden worden, dat de normale vuilnisbak leeg blijft. Zij doet mee aan de '100-100-100-actie' en doet in het Witte Weekblad hier de komende maanden verslag van.

Mijn strijd tegen het restafval levert meer op dan gedacht, zeker voor de natuur in mijn omgeving. Want wat doe je met kaasrestjes? Voeren aan de vogels! Het is allesbehalve het ei van Columbus, maar het scheelt #restafval en de vogels smullen van die kaasrestjes. Maar uitdagingen blijven er ook genoeg. Niet alleen voor mij, maar ook voor mijn gezinsleden: 'Mam, in welke bak hoort een lege M&M-verpakking?' En: 'Waar laten we een lege ballpoint?'


Ik merk, dat ik andere keuzes maak, om te voorkomen dat ik afval creëer. Veel producten heb ik namelijk restafval vrij gekocht op de markt! In de supermarkt is dat een hele uitdaging, want daar wordt vooral aluminiumfolie te vaak gebruikt. Maar ik heb ook vragen, waar ik nog altijd geen oplossing voor heb. Zo zitten er heel veel hondenharen in de stofzuigerzak en dat is toch echt restafval. Wie heeft een slimme tip om dit te veranderen? Kun je nog iets kunstzinnig doen met hondenharen? Maar weet u, aan het eind van de week was ik best trots op ons gezin. Want na zeven dagen zoveel mogelijk afvalvrij leven, bleken we slechts 450 gram restafval te hebben. En daar zat de verpakking van een heerlijke Monchou-taart nog bij ook!