Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 februari 2016

Kroonbenoemde burgemeester lonkt naar regio

'Vooruit met Oegstgeest!'

JOEP DERKSEN

OEGSTGEEST – Met het aantreden van de nieuwe burgemeester Emile Jaensch zullen de rebellen in de raad het nog moeilijk krijgen. Deze waarschuwing uitte Jaensch maandag 15 februari, direct nadat hij de ambtsketen van locoburgemeester Wendelien Tönjann ontving. Ook is de tijd van het investeren van tonnen, zo niet miljoenen euro's in het ambtelijk apparaat voorbij.

De ingelaste raadsvergadering was uitsluitend bedoeld voor de installatie van de meest recente – en mogelijk allerlaatste – kroonbenoemde burgemeester van de gemeente Oegstgeest. Hij werd bij zijn aantreden overstelpt met loftuitingen van onder meer Jaap Smit, Commissaris van de Koning en Leids burgemeester Henri Lenferink, namens de burgemeesters van de regio. Beide bestuurders lieten echter geen misverstand bestaan over een van de onderwerpen, waar de nieuwe burgemeester zich op moet richten: het versterken en uitbreiden van de samenwerking in de Leidse regio. En zoals iedere volger van de politiek weet, is de ultieme vorm van gemeentelijke samenwerking een gemeentelijke fusie.

Smit riep de raadsleden op om te werken aan de manier waarop ze met elkaar omgaan tijdens de debatten. 'U wordt geacht op een goede manier met elkaar om te gaan, zodat u het volk laat zien dat u er op een juiste manier uit kunt komen. De democratie is een hoogstaand spel. Dat moet met het nodige respect gespeeld worden.' Lenferink verwelkomde de VVD-burgemeester ook: 'Ik ben er van overtuigd dat we goede buren en vrienden worden. Zeker als u het imago van bruggenbouwer waar maakt. We moeten het nog gaan hebben over het dossier “de brug van Poelgeest”. Ik wil alle inwoners van de Leidse regio feliciteren met deze kanjer van een bestuurder.'

Burgemeester Emile Jaensch liet weten dankbaar te zijn voor het in hem gestelde vertrouwen. Tijdens zijn 'maiden speech' werd duidelijk, dat hij niet van het type 'zachte heelmeesters' is. Over de rol van de gemeenteraad sprak hij: 'Ik geef graag ruimte aan een goed en waardig debat. Maar waar het debat buiten de orde omgaat en op de man is, zal ik streng optreden.' Over de bestuurlijke toekomst van de gemeente liet Jaensch weten: 'Mijn beëdiging als kroonbenoemde burgemeester is ook een keuze voor een zelfstandige koers. Maar er is de nadrukkelijke opdracht om de samenwerking te versterken met de Leidse gemeenten in de regio. Dat is ook een opgaaf voor de gemeenteraad. Mijn voorganger Jan Waaijer heeft een mooie koers uitgestippeld. Een goede samenwerking is vooral mensenwerk; dit gaan we vasthouden.'


De gemaakte afspraken over het verminderen van de gemeenteschuld zijn voor Jaensch heilig. Het is dus voorbij met het vragen van geld voor (nieuwe) ambtenaren. 'Er is intensief gekeken naar de omvang van het ambtelijke apparaat. Soms moet je constateren dat we met de kennis en inzet van de buren beter uit zijn. En daar is niets mis mee.' Jaensch richtte zich op de inwoners: 'U hebt een burgemeester in huis gehaald, die benaderbaar is en graag op pad gaat om uw belangen te verbinden. Ik wil luisteren, verbinden en waar nodig optreden. U zult mij regelmatig op de fiets zien om kennis te maken met de wijken en de bewoners. Zo weet ik wat er leeft in de gemeenschap.' Hij verwees naar het beroemde boek 'Terug naar Oegstgeest' van Jan Wolkers en gaf hiermee als afsluiting zijn eigen draai aan: 'Liever zeg ik: Vooruit met Oegstgeest!'