Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 februari 2016

Afscheid met bier en bloemen

Wethouder Harry van Schooten treedt terug

JOEP DERKSEN

KAAG EN BRAASSEM – Tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandag 15 februari nam Harry van Schooten officieel afscheid als wethouder. Door een ernstige ziekte is hij niet meer in staat om optimaal te functioneren. Hij wil zich de komende tijd geheel richten op zijn herstel. Lovende woorden waren zijn deel van fractievoorzitter Petra van der Wereld (SVKB), die sprak namens de raad en van burgemeester Marina van der Velde.

Van der Wereld nam als eerste het woord. Vlak voordat ze Van Schooten een pakketje met bierflesjes overhandigde, liet ze weten: 'We hebben een mooie tijd gehad. Je zat vijf jaar in de oppositie met SVKB, maar deze periode werd bekroond met een wethouderschap. Je straalde, dat je het mocht doen en het eerste jaar bleef je stralen.'. Ze vervolgde: 'Afspraak is afspraak voor jou; wat in het verleden al bekokstoofd was, maakte jij af. De meeste kritiek kreeg je van je eigen fractie. We waren het niet altijd met je eens, stemden soms tegen je, maar waren wel trots op onze wethouder. Want je deed het toch maar. We wensen je beterschap en alle geluk van de wereld toe.'

Mooie woorden kwamen ook van de burgemeester. 'Het was voor jou een eer en uitdaging om op je eigen vakgebied wethouder te worden. Je had maar een klein beetje een vermoeden hoe dit jouw leven zou veranderen. We begonnen met de teambuilding. Ik zie nog je verbazing hoe de schapen werden gebracht en dat wij de schapen volgens een bepaalde opdracht moesten laten lopen. Maar de afgelopen twee jaar hebben we veel parallellen met dit spel leren kennen.'

Gemakkelijk is het niet geweest voor Van Schooten, zo liet de burgemeester weten: 'Het was voor jou een zware klus die je veel energie heeft gekost. Af en toe verzuchtte je dat jouw ideeën anders worden ingevuld in de praktijk. De collegevergaderingen waren vaak repetities van wat er in de raad zou volgen. Het is goed dat jij je gaat richten op je eigen gezondheid. Je zult de drukte en dynamiek van het wethouderschap missen. Maar het zal je lucht en ruimte geven om meer te kiezen voor de zaken die je na staan.' Ze overhandigde de vrouw van Van Schooten de welverdiende bloemen.


Het laatste woord was aan ex-wethouder Harry van Schooten: 'Ik liep vandaag buiten, langs de Ringvaart en bedacht me dat ik liep af te kicken. Het is heel intensief geweest. Het was een rollercoaster voor mij, waar ik in terechtkwam. Het is heftig en hevig geweest. Het gaat u ook allen goed en ik ben heel blij dat ik dit heb mogen doen. Dank u wel!' Hierna stond de Van Schooten voor de laatste keer op van achter de microfoon, onder begeleiding van een luid applaus.