Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 oktober 2015

Slechts vier omwonenden zijn bezorgd over komst vluchtelingen naar Northgohal

JOEP DERKSEN

NOORDWIJK – De informatiebijeenkomst over de komst van de vluchtelingen in de Northgohal trok maar weinig mensen. Slechts vier omwonenden kwamen maandag 26 oktober naar het gemeentehuis om hun zorgen en ongenoegen te uiten.

Burgemeester Jan Rijpstra lichtte toe, waarom 150 vluchtelingen zes dagen lang welkom zijn in Noordwijk. 'Wij hebben ruimte voor de vluchtelingen en dat gaat niet ten koste van huizen. We gaan geen asielzoekerscentrum opzetten en ook geen noodopvang waar mensen een half jaar kunnen blijven. Maar als de nood aan de man is, kunnen we als gemeente twee keer 72 uur crisisopvang bieden.'

De twee mannen en twee vrouwen wilden niet met hun naam in de krant, maar ze lieten hun mening duidelijk blijken. 'Kunnen we die sporthal niet in de brand steken voordat de vluchtelingen komen?', vroeg een vrouw hardop. Ze werd voor deze opmerking niet in de boeien geslagen door de aanwezige politie. Rijpstra liet weten, dat de afgelopen twee weken geen enkel incident is geweest in Voorhout en Lisse met de vluchtelingen. En hij beloofde dat de 150 mensen maandagavond weer naar een andere gemeente zullen zijn vertrokken.

Een van de mannen riep: 'Dit zijn economische vluchtelingen en ze zien ons als ongelovigen. Ze moeten naar een moslimland gaan! Ze plegen een aanslag voordat u het weet.' Zijn buurvrouw vulde aan: 'Ik wil niet dat die vluchtelingen hier komen. Het is Noordwijk niet meer. Over een tijdje worden we allemaal overhoop geschoten. Zet ze in een weiland, maar niet hier in het dorp.'

Na afloop van de bijeenkomst liet een van de bewoonsters weten, dat ze nog niet gerustgesteld is. 'Ik vond het fijn te horen dat er geen incidenten zijn geweest in Voorhout en Lisse, maar ik ben wel bang. De Northgohal is vijf stappen van mijn deur vandaan. Ik ga mijn deuren heel goed op slot houden en mijn Luxaflex gaat zes dagen lang naar beneden.'

Rijpstra werd gevraagd of hij deze avond moest reageren op onderbuikgevoelens of oprechte zorgen. Hij reageerde: 'Voor een deel zijn het zorgen die deze mensen uiten. Maar die zorgen zijn wel geënt op vooronderstellingen van dingen die ze gehoord en gelezen hebben. Ze maken hun eigen beeld daarbij. Dat is lastig. Als je zegt dat dit een groep is die hier komt en van de een naar de ander worden gesleept en geen moeilijkheden hebben veroorzaakt, dan moet je dat aannemen. Ik ben het volstrekt niet met ze eens, maar ze uiten zich wel en public. Dat heb ik liever dan dat ze het anoniem doen.'