Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 juli 2015

Wethouder fileert raadslid

Ter Aar > Gemeenteraadslid en oud-wethouder Piet Melzer (VVD) werd donderdag 9 juli verbaal gefileerd en in mootjes gehakt door wethouder Guus Elkhuizen. De VVD diende een motie in om de Stichting Buitensport Nieuwkoop (Stibuni) geld aan de gemeente te laten terugbetalen, als de aanbesteding voor de nieuwe sportvelden van TAVV financieel goed uitpakt. Maar volgens de wethouder zou zo'n maatregel getuigen van onbetrouwbaar bestuur.
Vier jaar geleden werd nog gesproken over een bedrag van 750.000 euro voor de realisatie van de twee velden. Maar nu wordt de raad 1,2 miljoen euro gevraagd. Melzer was hier niet blij mee: '450.000 euro extra is meer dan de helft hoger dan het oorspronkelijke bedrag. We hebben het hier over gemeenschapsgeld. Stibuni weet voordeel te behalen uit de aanbesteding en zo wordt er voor hen een potje gecreëerd. Maar de gemeenschap wordt gevraagd om 450.000 euro extra op tafel te leggen. Als Stibuni geld bespaard, ziet de gemeenschap daar geen cent van terug.' De VVD stelde voor, dat een deel van het bespaarde aanbestedingsgeld door Stibuni weer teruggegeven wordt aan de gemeente.

De overige partijen moesten niets van dit voorstel weten. Raadslid Martin Hoekstra (D66) stelde: 'Je moet eerlijk zaken doen en niet van twee walletjes eten.' Zijn collega Lyna Kant (SBN) was nog feller: 'Dit is een zeer onsportief voorstel, wat een gele kaart zou moeten krijgen.' Elkhuizen ging er even goed voor zitten, voordat hij het woord nam. 'Die 750.000 euro was aangemerkt als bijdrage. Er is nooit gezegd dat we twee kunstgrasvelden en alle bijliggende zaken gaan aanleggen voor 750.000 euro.'

De wethouder vervolgde: 'Wat de VVD zei trof mij recht in het hart. Ik kan niet geloven dat de heer Melzer zegt, dat wij 450.000 euro onttrekken aan gemeenschapsgeld en dat de gemeenschap hier niets voor terug ziet. Als ik raadslid was, zou ik zeggen dat u zich moet schamen. De gemeenschap ziet er een nieuw voetbalcomplex van terug. Ik ontraad deze motie sterk. Als ik hier in mee zou gaan, zou ik gaan voor de titel als onbetrouwbaar bestuurder. We gaan doen wat we beloofd hebben en daar houden we ons aan.' Hierna stemde de raad voor het voorstel om 1,2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor de realisatie van twee sportvelden. De VVD-motie kreeg alleen steun van de VVD.