Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 mei 2015

Van Vliet neemt afscheid

JOEP DERKSEN
HILLEGOM – Een warm afscheid kreeg voormalig fractievoorzitter Anita van Vliet (GroenLinks) van al haar politieke collega’s. Donderdag 21 mei verscheen Van Vliet voor het laatst als politicus in de gemeenteraadszaal om daar de hartelijke wensen en mooie attenties in ontvangst te nemen.
Burgemeester Arie van Erk dankte haar voor al haar werk dat ze sinds 2006 als raadslid had uitgevoerd. Helaas moest ze zich in september vorig jaar terugtrekken uit de politieke arena, vanwege een hersenbloeding. Van Erk: ‘Je was bevlogen en betrokken. Je moet nu rustig werken aan je herstel. Het is heel verstandig dat je voor je gezondheid kiest. Wie weet kom je nog een keer terug.’
Als nestor-raadslid sprak ook Van Heusden (Bloeiend Hillegom) vol lof over Van Vliet. ‘Met GroenLinks zijn jullie goed geslaagd om het eigen programma uit te dragen in de raad. Jullie hadden goede voelsprieten in de samenleving. Jij vooral door je activiteiten in de buurt- en wijkverenigingen. Het was niet verrassend dat de leden van de partij jou kozen tot politiek leider van GroenLinks in 2010. Je had steeds een kritische houding, hebt ondervonden dat het niet altijd eenvoudig was om de zaken te buigen naar de wensen van GroenLinks. Je deed een oproep naar coalitiepartijen om meer open te staan voor bijvoorbeeld het behoud van groen en veilige fietsverbindingen. Je streefde naar een groenere en duurzamere gemeente.’
Haar opvolger, fractievoorzitter Dick van Egmond, sprak: ‘Je was in en buiten de raadszaal altijd duidelijk aanwezig voor alles wat kwetsbaar en waardevol is. Je zette je vooral in voor de natuur en zwakkeren in ons dorp. Kritiek stak je niet onder stoelen of banken. Niet in de raad en niet in je eigen partij. Bijna niemand was zo gedreven als jij. Je bleef maar doorgaan, waar anderen stoppen. In augustus ging ook jouw batterij haperen. Het bleek veel hardnekkiger dan je had gedacht. Je besluit om te stoppen is moeilijk, maar verstandig. Hopelijk vind je een nieuwe balans in je leven. Ik wens jou, Frank en de kinderen veel succes.’
Het laatste woord was aan Van Vliet: ‘Het is vreemd hier te staan, terwijl ik naar mijn gevoel hier nog hoor te zitten. Maar na mijn hersenbloeding kan het niet anders. Deel uitmaken van de gemeenteraad is en bljijft een mooie gelegenheid die je door de kiezer gegund wordt. Ik ben blij dat Dick van Egmond mijn plaats gaat innemen. Het was soms zwaar en niet altijd even leuk om na heftige discussie weinig steun te krijgen. Maar ik koester de momenten van trots en blijdschap. Acht jaar is ongeeveer 16% van mijn leven. Dat is best veel. Dank voor alle steun en bloemen in de afgelopen maanden. Ik heb gemerkt, dat we er ook voor elkaar zijn in periodes dat het persoonlijk wat minder gaat. Helaas kunnen alle goede wensen niet maken dat het herstel sneller gaat of beter wordt. Ik ben niet in staat om goed of beter te functioneren. Het vertrouwen en steun van jullie hebben mij de kracht gegeven om als raadslid te functioneren. Ik sluit dit deel van mijn leven nu af. Ik wens iedereen heel veel succes in de gemeente. Het gaat jullie goed.’ Hierna klonk er geen oorverdovend applaus, maar een diepe, emotionele stilte, waar menig raadslid zijn of haar tranen moest bedwingen.