Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 mei 2015

Column

Schadevergoeding
Zoals u inmiddels al lang weet, waarde columnlezer, heeft ontwikkelaar Leyten zich teruggetrokken uit het project ‘Dorpshart Leimuiden’. Na jaren van plannen maken en loze beloftes uiten, kwam het hoge woord er in 2013 uit: ‘Wij kunnen het dorpshart niet ontwikkelen’. In eerste instantie hield het toenmalige college de projectontwikkelaar echter aan zijn woord en eiste, dat het ondertekende contract uitgevoerd zou worden. De gemeente werd vorig jaar in het gelijk gesteld door de rechter.
Maar eind 2014 kwam opeens het nieuws naar buiten, dat de gemeente en Leyten een overeenkomst hadden gesloten. Details over die overeenkomst werden niet onthuld. Ik vroeg het college of Leyten een bedrag betaalt om de overeenkomst af te kopen en hoe hoog dat bedrag  zou zijn. De burgemeester en wethouders weigerden hier antwoord op te geven en wilden zelfs niet vertellen of er een afkoopsom was betaald.
Hierop diende ik een WOB-verzoek in. Dankzij deze Wet Openbaarheid van Bestuur kan iedere inwoner informatie krijgen over de handel en wandel van de gemeente. In theorie, althans. Mijn WOB-verzoek, waarin ik vroeg om duidelijkheid of er een bedrag betaalt moet worden door Leyten en hoe hoog dat bedag is, werd afgewezen. Hierna ben ik in beroep gegaan, want ik vind dat duidelijk moet worden of het college de belangen van de inwoners goed vertegenwoordigt. De gemeente  heeft al die jaren veel geld moeten betalen aan ambtelijke uren voor de voorbereiding van Leyten’s plannen en alle kosten moeten vergoed worden.
Enkele weken geleden diende dat beroep. Ik zat bij een hoorcommissie, tegenover een ambtenaar en een heuze advocaat. Ik maak een lang verhaal kort: de hoorcommissie vindt dat de gemeente niets hoeft te vertellen over de afspraken tussen de gemeente en Leyten. Maar de advocaat ben ik dankbaar. In zijn verweer vertelde hij, dat er daadwerkelijk een afkoopsom overeengekomen is. Oeps! Foutje van de advocaat in mijn voordeel! Dus dankzij het WOB-verzoek weet u, inwoner van Kaag en Braassem, in ieder geval dat Leyten schadevergoeding heeft moeten betalen voor hun mislukte Leimuiden-project. En dat is toch een fijne gedachte. En als u écht wilt weten hoe hoog het bedrag is; vraag het dan aan het raadslid dat in uw buurt woont; die weet namelijk wél om hoeveel geld het gaat.
Joep Derksen