Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 januari 2015

‘Het zijn insecten die overal doorheen proberen te wandelen’

TEYLINGEN – Het glazenwasbedrijf Briljant Cleaning uit Sassenheim wordt bedreigd door concurrenten uit Zaandam. Bewoners in de Wilgenhorst uit Voorhout ontvingen een brief van eigenaar Ruud Blokpoel, waarin hij hen waarschuwde voor ‘een Turks glazenwasbedrijf dat stelselmatig hun bedrijfsnaam verandert’.
Al sinds 2000 is Briljant Cleaning actief in de Wilgenhorst en andere wijken in Voorhout en Sassenheim. Maar concurrenten uit Zaandam en Den Haag willen niet alleen een graantje meepikken; ze willen hele wijken overnemen. En hardhandige methodes worden hierbij niet geschuwd. Blokpoel vertelt over zijn ervaring hiermee: ‘Het was bij het Esso-benzinestation in Sassenheim. Daar kwamen ze met een man of vijf op me af. Ze vertelden me, dat ik  niet meer in de Wilgenhorst mocht komen en dat die wijk van hun was. Dit ging  allemaal in gebrekkig Turks-Nederlands. En als mijn bedrijf toch door zou gaan met ramen wassen, dan zouden we het nog wel zien. Ze gingen voor me staan op een dreigende manier.’
Blokpoel laat zich echter niet intimideren. Hij roept via een huis-aan-huis verspreidde brief zijn (potentiële) klanten op om niet in te gaan op aaanbiedingen van concurrerende glazenwassers. In Voorhout wordt een nieuwe wijk gebouwd; de grote glazenwasbedrijven uit Zaandam en Den Haag zijn volgens Blokpoel nu al bezig om die wijk te verdelen. ‘Ik kan niet mijn werk doen zoals ik zou willen. Maar ik moet er wel naar toe. We hebben jongens op de loonlijst die betaald moeten worden en ik heb ook een hypotheek. Je moet een risico nemen. Een jaar of vier geleden gebeurde dit nog niet, maar het is pas van de laatste jaren dat het zo heftig wordt. Het zijn insecten die overal doorheen proberen te wandelen.’