Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2014

Bijtgrage hond schrik van buurt

RIJNSATERWOUDE – Verschillende inwoners hebben geklaagd over een bijtgrage  hond aan het Molenpad. De politie heeft de hond gekeurd en bekeken of hij vals is, maar uit dat onderzoek blijkt dat dit niet zo is. De bijtslachtoffers  laten het hier niet bij zitten en spreken van een doofpotaffaire. De eigenaar van de hond wil niet reageren; hij laat alleen weten, dat ‘er meer achter dit verhaal zit’.
Rene Holverda heeft een woonark aan het Braassemermeer en om daar te komen, moeten hij en zijn gezin langs  het Molenpad lopen. Hij laat weten, dat zijn zoon in 2013 is aangevallen door één van de twee honden die daar huizen. Ook zijn vrouw werd aangevallen, zo stelt Holverda: ‘Op 2 januari kreeg ze een diepe vleeswond. We zijn naar het ziekenhuis gegaan voor een Tetanussprik.’ Een rechter heeft bepaald, dat Holverda en de hondeneigenaar afspraken moeten maken over de tijden waarop Hoverda naar de woonark wil gaan. Op die momenten moet de hondenbaas de hond aangelijnd hebben. Tegen deze uitspraak heeft Holverda een hoger beroep lopen.
Van het bijtincident heeft Holverda aangifte gedaan. Een politiewoordvoerder bevestigt dit: ‘We hebben sinds januari vier meldingen ontvangen, waarvan twee aangiftes. Het betrof één incident waarbij de hond gebeten heeft en één waarbij de hond met zijn nagels wonden achterliet bij het slachtoffer. Het vond echter plaats op eigen terrein van de eigenaar van de hond en dit staat meerdere malen duidelijk aangegeven op het terrein. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het ontzettend vervelend is voor de slachtoffers, maar dat betekent wel dat het extra lastig is om de eigenaar strafrechtelijk danwel bestuursrechtelijk te vervolgen.’ Een politieagente heeft de hond beoordeeld en gesteld dat hij niet vals is.
Hoverda laat weten, dat er helemaal geen bordjes met ‘eigen terrein’ geplaatst waren. ‘Als ik een bordje plaats bij mijn huis: ‘Ik heb een honkbalknuppel en sla er mee op je kop’, en als ik dat dan ook doe, dan kom ik er echt niet mee weg. Die ageente is omgepraat; zij vertelde ons, dat we de volgende keer maar koekjes mee moesten nemen.’ Hij pleit ervoor, dat de hond gemuilkorfd wordt.
Eef Krijt laat weten dat haar hond in 2012 maar liefst vijf keer is aangevallen. ‘Twee keer tot bloedens toe. Het was op de dijk achter ons, die vrij toegankelijk is. We hebben dit bij de politie gemeld, maar er wordt niets aan gedaan. De politie doet maar laks en er wordt niets aan gedaan.’ De gemoederen liepen de afgelopen tijd hoog op. Mijn man heeft PTSS en een dreiging geuit. Die zaak is geseponeerd, maar daarna deze zij aangifte bij de uitkeringsinstantie dat wij zwart zouden werken. Nu heb ik de indruk dat we gevolgd worden.’
Ook Cees van der Meer beaamt dat hij werd aangevallen. ‘We waren daar op uitnodiging van de vrouw van de hondeneigenaar. Zij was er niet, maar de dochter liet weten  dat ik het beste kon aanbellen bij de molen. Daarna ging de deur open en twee grote honden gingen tekeer; ze blaften en beten door de spijkerbroek heen. Mijn jas was kapot; ik had drie hondenbeten en ben er voor bij de dokter geweest voor een antibioticakuur en anti-infectiezalf. Het is daar levensgevaarlijk. Als mijn kleindochter van 8 meegegaan was, had dit heel slecht uitgepakt.’ Opvallend is wel, dat Van der Meer direct na de aanval nog koffie is wezen drinken met de hondeneigenaar. ‘Maar later bleken de wonden toch opgezwollen.’ De hondeneigenaar zelf stelt: ‘Ik wil niet meewerken aan het interview. Die zaak ligt bij de politie. De politie maakt geen werk van de zaak. Ik ben bang  dat alle verschillende aspecten die aan deze zaak zitten, niet goed genoeg naar voren komen in het artikel.’