Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 mei 2014

Roerig buurtplatform

LISSE - Het eerste buurtplatform van dit jaar trok enkele tientallen bewoners. De avond was op gezet door de gemeente en het thema er van was ‘duurzaamheid’. Veel aandacht ging echter uit naar het nieuws dat het Fioretticollege een nieuw gebouw mag realiseren naast de al bestaande nieuwbouw.
Buurtregisseur Monique van der Weijden heette allen van harte welkom en liet weten dat duurzaamheid in de breedste zin van het woord opgevat kan worden. ‘Dus niet alleen waar het gaat om energie, maar ook over communicatie; de sociale duurzaamheid.’ Wethouder Cees Ruigrok (Nieuw Lisse) deed ook een duit in het communicatiezakje: ‘We willlen zoveel mogelijk de mensen betrekken bij de plannen. Dat doen we liever dan dure bureaus inhuren. Ik wens u veel informatie toe en dat we met z’n allen een beetje wijzer worden.’
Enkele sprekers waren uitgenodigd om de duurzaamheidsogen te openen van de aanwezigen. Ze vertelde Joost Kok over zijn boek ‘Hoera!’, dat gaat over het hulpvaardig, open, eerlijk en vol aandacht staat tegenover de medemensen. ‘Ik vind het heel fijn dat ik mijn positieve boodsschap over duurzame communicatie kon uitdragen’, zo liet Kok weten. Een andere spreker was Paul Zwetsloot; samen met anderen heeft hij een initiatief opgezet om in Lisse de CO2-uitstoot tegen te gaan. Hij enthousiasmeerde de mensen om de wereld te verbeteren door zelf kleine stapjes te zetten. Marlieke Oort gaat een netwerk opzetten voor en door ouders en ook zij kreeg de gelegenheid om haar ‘Family factory’ te presenteren.
De meest intensieve communicatie ging echter over het project De Waterkanten en het feit dat het Fioretticollege een extra schoolgebouw gaat plaatsen. Dit leidde tot harde woorden bij enkele van de aanwezigen. Zo nam Fiorettibuurman Milan Radic geen blad voor zijn mond: ‘Ik ben het gelieg zat. Drie maanden geleden werd mij nog gezegd dat er geen gebouw bij zou komen en nu sturen ze een brief en is het een done deal. Dit is een prestigeobject van de schooldirectie. Gaat het bestuur van het Fioretticollege voor een leerpaleis of gaan ze voor de kinderen? Als dat nieuwe gebouw net naast mijn tuin komt, dan stap ik naar de rechter en gaat het ze echt niet lukken om dat gebouw al in november klaar te hebben!’
De mensen mochten tijdens de pauze doorpraten met de vertegenwoordigers van het Fioretticollege, zo werd gesteld, maar vervolgens bleek dat die mensen direct bij de start van de pauze vertrokken waren. Dat vond Adrie Schniedewind ‘wel raar’, zo laat ze weten. Over de avond zelf was ze positief: ‘Het was een informatieve avond en je leert weer wat over duurzaamheid. Een volgende keer ga ik zeker weer, want ik wil weten wat er in de wijk speelt.’ De aanwezigen mochten hun ideeën in een bus doen om een wijkproject te realiseren. De gemeente maakt later bekend naar welk project een subsidiebedrag van 1.000 euro wordt gedoneerd.