Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 mei 2014

Introductie nieuwe wethouders

NOORDWIJK – De kandidaat-wethouders die op woensdag 21 mei geïnstalleerd worden, presenteren zichzelf aan de inwoners.
Met de portefeuille Economie & Onderwijs gaat wethouder  Pieter-Jan Barnhoorn (D66) zich bezighouden: ‘Ik voel me zeer vereerd om deze taak te vervullen. Deze coalitie kan veel realiseren.  We gaan werken aan een innovatiefonds en we moeten iets doen voor het MKB en de ZZP-ers, want we zitten nog in de crisis. We gaan voor innovatie van de Kerkstraat, de Grent, Hoofdstraat en de Boulevard. Ik kom binnenkort met voorstellen over de Economische nota en de nota over het strand gaat de inspraak in. Ook daar willen we het mogelijk maken dat we een goed, veilig en mooi en aantrekkelijk strand blijven houden. Met onderwijs zullen we innoverend mee bezig zijn. Werknemers moeten gericht opgeleid worden.’
De wethouder voor Zorg, duurzaamheid en cultuur is Marie José Fles (Pvda/GroenLinks). ‘Het is goed voor Noordwijk dat er ook een vrouwelijk collegelid is. Het is goed dat het college ook de Noordwijkse bevolking representeert. Daar wonen 50% vrouwen en mannen. Ik vind één vrouwelijke wethouder nog te weinig. Ik houd me bezig met de 3D (drie decentralisaties, JD); jeugdzorg, Wmo en participatiewet. De gemeente is er al een jaar mee bezig, maar we staan nog aan het begin. Er moet een hele omslag qua cultuur, organisatie en andere manier van denken komen. De zelfredzaamheid van Noordwijk en eigen kracht is belangrijk en niet dat anderen betuttelend gaan bepalen wat jij nodig hebt. Het aantal mensen in de bijstand en werkloosheid neemt toe. Die zaken moeten wij als gemeente gaan opvangen. Daar ga ik mee aan de slag. Ik ga ook cultuur en duurzaamheid doen. Ik heb er zin in.’
Wethouder maatschappij & leefomgeving wordt Dennis Salman (LSN). ‘Ik heb een achtergrond in de volkshuisvesting. Wonen is mijn passie. We gaan inzetten op jongeren- en seniorenhuisvesting en op meer levensgeschikte en generatiewoningen. Daarbij is ook Bronsgeest mogelijk weer in beeld. We gaan nieuwe prestatieafspraken maken met de Noordwijkse Woningstichting. We gaan voor 30% sociaal wonen en zullen het middel ‘startersleningen’stevig evalueren. Voor ouderen gaan we 200 sociale huurwoningen in de kernen renoveren danwel bouwen. Van mensen die gebruik maken van een uitkering verwachten we dat ze een tegenprestatie gaan leveren, bijvoorbeeld met vrijwilligerswerk. Het bedrijfsleven moet een financiële bijdrage leveren voor het plaatsen van oplaadpunten voor de electrische fietsen en scooters. We willen het Jeroensplein voor een deel herinrichten en ook gaan alle overbodige verkeersborden verdwijnen uit het dorp.’
Wethouder Gerben van Duin (Puur Noordwijk; Financiën): ‘Er komt veel op ons pad, met betrekking tot de sociale agenda. We zullen proberen de belastingen te houden zo die zijn en het liefst te verlagen. Maar dat is geen doel op zich. We proberen de voorzieningen te behouden. We willen groen, trimbaan, zee en strand aan elkaar koppelen. Mensen willen bootcamps, moutnainbiken en hardlopen; we willen die voorzieningen optimaliseren. Nieuw in mijn portefeuille is de bestuurlijke toekomst. Achter de fusie is een punt gezet. Die fusie is niet aan de orde, want de verkiezingen hebben uitgewezen dat men heel zelfstandig wil blijven besturen. We gaan wel samenwerken met zorg op de schaal Duin- en Bollenstreek (met Katwijk) en jeugzorg op de schaal Holland Rijnland. Wellicht gaat de politiek ook op andere plekken vergaderen. Zo kunnen mensen meebeslissen.’
Wethouder Hans Bakker (Puur Noordwijk) richt zich op de portefeuille: Ruimte en communicatie. ‘Voor mij is het de grootste verrassing dat ik hier zit. Met communicatie heb ik veel ervaring, en met ruimte heb ik minder ervaring. Ik ben al eerder aan iets nieuws begonnen en kijk fris tegen de zaken aan. Je komt dan met elkaar tot innovatieve oplossingen. Een van de redenen dat ik me kandidaat heb gesteld, is de maat en schaal die voor Noordwijk zo belangrijk is. Het is heel lastig om die maat en schaal van Noordwijk vast te houden. Daar wil ik me voor gaan inzetten. Bij gebiedsontwikkelingen en bouwen gaan we ons afvragen wat de maat en schaal van Noordwijk is. Die inwoners gaan we daarbij betrekken, maar ook de andere partijen. Als je het evenwichtig, zorgvuldig en constructief aanpakt, win je tijd en geld en krijg je een resultaat waar we allemaal blij van worden. Ik zal de nodige tijd nodig hebben om me in te lezen in alle 26 projecten. Met elkaar gaat het zeker lukken om de coalitiekoers tot een succes te brengen.’