Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2014

‘Ik voel me onveiliger door al die bewaking’

 
JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – Voor veel inwoners kan het einde van de NSS-top niet snel genoeg komen. De antitankmuren, blaffende honden, overvliegende helicopters, veiligheidshekken, het afweergeschut en de honderden agenten en veiligheidspersoneel zorgen bij veel mensen voor unheimische gevoelens. De deelnemers aan de NSS top zelf genieten echter met volle teugen.
Zondag 23 maart is het vroeg in de ochtend al een drukte van belang bij de vuurtoren. Bussen vol met honderden Chinezen en hun Nederlandse zakenpartners komen aan, om door het controlepoortje te gaan. Deze zakenlieden volgden in de voetsporen van de Chinese president Xi Jinping en zijn echtgenote Peng Liyuan. Het echtpaar logeert in de Hotels van Oranje en Jaap Liethof verstrekt hier meer informatie over. ‘De Chinese president heeft niet echt speciale wensen, maar zijn staf is zeer voorzichtig in alles.’ Het blijkt, dat er zelfs voorproevers zijn in dienst van de president en ook heeft Xi zijn eigen keukenhulpen meegenomen. Liethof: ‘Wij maken 70% van de maaltijden en zijn mannen bereiden 30% van de gerechten zelf  voor.’
Ondertussen laat Catherine Kingmans haar hond uit in de  buurt van de afzettingen. ‘Ik heb nu vijftig meter gelopen vanaf mijn huis en ben al twintig controleurs tegengekomen. Ik voel me hier niet veiliger door, want normaal leef je  gewoon je leven. Nu krijg ik het gevoel dat ons iets heftigs te wachten staat. Want met dat afweergeschut aan de kust zijn wij het episch centrum.’ Ook Mien Steenvoorde stelt: ‘Ik vind het wel een gedoe en overdreven. Het is Noordwijk niet meer met al die bewakers en agenten. Met ietsje minder mensen was het ook wel goed gegaan.’ Jan de Vreugd is nog duidelijker met zijn kritiek. ‘Dit is toch totale waanzin! De NSS top gaat over veiligheid en wij worden slachtoffer van de Pax Americana. We denken dat we in een democratie leven, maar dit is een soort van dictatuur. Ik voel me geëxcludeerd in mijn eigen dorp.’
De cursus Chinees van de journalist helpt, want de introductiezinnen breken het ijs om met enkele delegatieleden te praten. Sheng Mei geniet van haar bezoek. ‘Dit is een prachtige gemeente en de mensen zijn zeer vriendelijk. We zijn hier om zaken te doen.’ De heer Yang laat weten dat de leden van de Chinese delegatie bijzonder tevreden zijn over de manier waarop ze ontvangen worden. ‘We gaan vandaag zakelijke contracten ondertekenen.’ Voor zakenman Rob Nijman van Bakker Sliedrecht is dit ook een belangrijk evenement: ‘We hebben een maritieme afdeling en zullen de komende tijd een aantal contracten tekenen.’
De delegatieleden lopen door het poortje en verdwijnen vervolgens in een tijdelijk pand, waar scanapparatuur staat. ‘Ze gaan allemaal door het wasprogrogramma’, grapt de toekijkende Wil Reinders. ‘Nog vier dagen en dan is deze poppenkast afgelopen en is het dorp weer van ons.’