Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

29 maart 2014

‘Ik denk dat ik de kiezer te hoog heb ingeschat’

JOEP DERKSEN
OEGSTGEEST - De partij die het minst verloren heeft, is de VVD. Met alle slechte peilingen valt de uitslag voor lijsttrekker Vincent Janssen nog mee. ‘Ik ben hartstikke blij met dit prachtige resultaat, want we zijn de tweede partij van Oegstgeest en hebben als coalitiepartij het minste verloren. Dat geeft vertrouwen voor de volgende periode en ik zie absoluut mogelijkheden om met D66 samen te werken. Het meest ideaal zou zijn, als we een coalitie hebben, die een meerderheid heeft van meer dan één stem.
Tim van Tongeren (PrO) feliciteert D66, de partij die zich van PrO afscheidde, maar is tegelijkertijd teleurgesteld over de verkiezingsuitslag. Hoewel zijn partij gehalveerd is, denkt Van Tongeren niet aan opstappen. Hij ziet mogelijkheden voor zijn partij om tot de coalitie toe te treden. Voor de problemen en uitdagingen waar we voor staan zijn redelijk solide meerderheden nodig. Je kunt denken aan vier partijen, of we kunnen een aantal goede afspraken maken met een of meerdere oppositiepartijen. Een gedoogcoalitie is ook een optie.
Simon Vogel (LO) wijt het verlies van zijn partij aan vier oorzaken: de opkomst van D66, de verwarring van kiezers over de namen Lokaal Oegstgeest en Leefbaar Oegstgeest, de collegedeelname van LO en de manier van campagnevoeren. ‘Ik heb misschien te gemakkelijk gedacht dat we goed bezig zijn geweest de afgelopen jaren.’ Hebt u wat dat betreft de kiezer te hoog ingeschat? ‘Ik denk het wel. Althans, Oegstgeest wordt altijd gezien als het dorp waar mensen behoorlijk opgeleid zijn en geïntereseerd in dingen. Maar stemmingen kunnen heel snel wisselen. Er zijn niet zo heel veel mensen die door kijken naar wat de partijen nu werkelijk gedaan hebben.’
Ook LO loopt niet weg voor deelname in een college, maar Vogel laat weten dat zijn partij zich ‘bescheiden’ opstelt. Stapt Vogel op nu zijn partij gehalveerd is? ‘Ik ga niet de vertrouwensvraag stellen in mijn fractie. Ik heb geen signalen gekregen dat het nodig is. We moeten kijken wat de beste toekomst is voor LO en met welke mensen.’