Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

Voor de koffie en de koekjes



LISSE – Na ruim vijf jaar neemt Cees ter Wolbeek afscheid als voorzitter van ANBO; een ervaring rijker, maar vele illussies armer. Jarenlang heeft hij geprobeerd om de Lissese afdeling van de ANBO de 21ste eeuw in te trekken, maar bijna ieder voorstel om de zaken anders aan te pakken werd afgewezen, onder het motto: ‘We doen het al jaren op onze manier’.
Ook de algemene ledenvergaderingen waren geen pretje; van de 850 leden kwamen gemiddeld maar zo’n twintig personen opdagen. En de meeste van hen deden dit met name om de gratis koffie en koekjes die er te scoren waren, zo licht Ter Wolbeek toe. De Lisser is tientallen jaren bestuurslid geweest bij meerdere verenigingen en hij deed dat met veel plezier. ‘Die ANBO is me eigenlijk een beetje opgedrongen. Ik ben meer een doener en regelaar. Vorig jaar heb ik al gezegd dat ik ermee stop, maar er was niemand die me verving. In maart 2014 kap ik er echt mee; door de ziekte POCD heb ik nog maar 50% van mijn longinhoud.’
De ANBO is aan ernstige vergrijzing onderhevig, zo constateert Ter Wolbeek. ‘We willen de 65-plussers bereiken om actief te worden, maar dat lukt niet. Mensen willen niet meer oud zijn; ze worden lid van de ANBO een andere ouderenbonden, omdat ze dan korting krijgen op de ziektekostenverzekering. De gemiddelde leeftijd met activiteiten als kaarten en het krantcafé is 85 jaar. We kunnen de jongere senioren niet bereiken. Mensen hebben het druk druk druk en zijn allemaal met zichzelf bezig.’ Heeft Ter Wolbeek getrokken aan een dood paard? ‘Dat gevoel heb ik wel, al klinkt die uitdrukking een beetje cru.’
Hij vervolgt: ‘ Ik heb de afgelopen vijf jaar aan allemaal dingen moeten trekken. Maar als je met iets nieuws kwam, werd gezegd: “We doen het al jaren zo en willen dit niet veranderen’. Toch heeft de voorzitter wel successen behaalt. ‘De voorzitters van de drie ouderenverenigingen zijn meer bij elkaar betrokken. We hebben nu Triobol: een vertegenwoordiging van de drie bonden bij elkaar. Ik ben voorstander van één ouderenbond, maar dat lukt niet, met name omdat de PCOB dat niet wil. Wel organiseren we sommige activiteiten samen, dus dat hebben we dan wel bereikt.’
Hoe ziet Ter Wolbeek de toekomst van de ANBO in Lisse? ‘Ik weet het echt niet. Ze hebben een uitstekend bestuur nu, met een nieuwe secrertaris en penningmeester. Die zijn ambitieus en willen wel iets. Maar ze hebben een goede voorzitter nodig die er voor 100% wil gaan en zich op het politieke vlak bezig houdt. De ANBO moet de komende jaren aan de politieke bel trekken.’ Een opvolger is echter nog niet bekend. ‘Ik hoop dat er één komt, maar we zijn al twee jaar echt aan het zoeken.’
Wie interesse heeft om voorzitter te worden van de ANBO kan zich melden bij Ter Wolbeek via T: 0252 418 631 of E: ct.terwolbeek@casema.nl. Hij stelt: ‘Ik hoop dat ze massaal bellen.’