Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2013

Einde van een periode

LISSE – Vader Tijd is onverbiddellijk en voor de raadsnestor Jaap Schuijt (CDA) was donderdag 12 september tijdens de gemeenteraadsvergadering het moment gekomen, dat hij afscheid moest nemen van de actieve politiek. Gezondheidsredenen dwongen hem tot deze keuze en zijn verdriet om dit gegeven was van Schuijts’ gezicht af te lezen.
De mooie woorden schoten tekort om Schuijt te bedanken voor al het politieke werk dat hij in de afgelopen twintig jaar heeft verricht. Fractievoorzitter Joke Vermeulen (CDA) hield haar ogen ook niet droog toen ze stelde: ‘Jij hebt je steentje meer dan bijgedragen. Niet alleen met het werk voor je eigen portefeuille, maar ook het sociale hart sprak van jou als het ging om voorzieningen voor mensen die het nodig hadden. We danken jou voor alle bijdragen aan het fractiegebeuren en we danken je vrouw Willemien voor al die uren dat ze jou aan ons afstond.’
Ze vervolgde: ‘Het is heel jammer dat je op een half jaar na deze raadsperiode niet hebt kunnen volmaken. Het spijt iedereen. We merkten dat het minder goed met je ging, maar hoopten dat je de raadsverkiezingen van 19 maart zou halen. Maar dat bleek geen optie meer. Je grote plichtsbeesef dwong je tot je besluit om vroegtijdig te stoppen. We wensen jou het allerbeste toe en wensen jullie beiden nog mooie jaren toe.’
Burgemeester Lies Spruit roemde gemeenteraadslid en oud-wethouder Schuijt ook: ‘Kern van je raadswerk was, dat je veel belangstelling had voor de maatschappelijke organisaties en veel contacten onderhield. Je was sympathiek en hardwerkend en een heel keurige verschijning. Ieder jaar was je actief bij de kindergemeenteraad en deelnemer van de uitwisselingen met Tonami in Japan. We waarderen je betrokkenheid en inzet voor de gemeente Lisse zeer.’ En met deze woorden speldde ze hem de gemeenteraadsspeld op.
Schuijt sprak vervolgens de moeilijkste politieke speech van zijn leven: ‘Ik sta hier vanavond om afscheid te nemen. In overleg met mijn fractiegenoten, echtgenote en burgemeester heb ik besloten om mijn raadslidmaatschap met onmiddellijjke ingang te eindigen. Ik doe dat met pijn in het hart, vanwege medische redenen. Vanaf 1994 heb ik met ontzettend veel plezier en voldoening dit huis met plezier gediend. Het was geen werk, maar een voorrecht om dit te mogen doen. Ik ben veel dank verschuldigd aan jullie allemaal, maar ook de vele Lissenaren met wie ik de dafgelopen twintig jaar in contact kwam. Ik wilde Lisse beter leren kennen; daarom ben ik actief CDA’er geworden. Het is jammer dat het eindigt, maar ik moet er een punt achter zetten. Het gaat u allen goed.’