Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juli 2013

‘Het was zo’n gezellige winkel’

 
VOORHOUT – Het nieuws over het aankomende faillissement van Bakkerij Tijsterman is als een mokerslag aangekomen bij het personeel. Ook de klanten zijn geschokt; niemand had verwacht dat het zo slecht zou gaan met het bedrijf. Het is namelijk nog maar vier jaar geleden dat Tijsterman een nieuw pand in Voorhout opende met een volledig moderne inrichting en nieuwe ovens.
 
Donderdagavond 4 juli zijn alle medewerkers ingelicht over het slechte nieuws, maar een reden voor het naderende faillissement is niet gegeven. Ook mede-eigenaar Rene Tijstermans, een van de nazaten van de oorspronkelijke oprichtster, weigert commentaar te geven. Hij was verrast dat het Leidsch Dagblad al op zaterdag het nieuws kon melden over de perikelen bij Tijstermans. ‘Ik ben not amused over de gang van zaken en dat iets in de krant gezet wordt, zonder dat het bij ons geverifieerd wordt. Later wil ik alles uit de doeken doen, maar dat is nu nog even te vroeg.’
 
Een van de negentien vestigingen die moeten sluiten, staat in Voorhout. Een medewerkster wil wel een reactie geven, maar zonder dat haar naam vermeld wordt. ‘We hebben allemaal hart voor de zaak en iedereen is verdrietig. We doen dit werk graag, maar weten niet tot wanneer we door kunnen blijven werken.’ Op de vraag of het personeel het salaris in juni wel betaald heeft gekregen, wil ze niet antwoorden. Wel laat de medewerkster weten: ‘De firma Tijsterman is warm en betrokken en hier heerst een echt familiegevoel. We weten niet waarom de zaak dicht moet, want in onze winkel werd het niet minder qua klandizie en we draaien continue.’
 
Ook enkele klanten reageren. Dinette Douma is geen vaste bezoeker, zo laat ze weten. ‘Ik koop bijna nooit bij de bakker, maar ik zag dat de aardbeienslof in de aanbieding was.’ Anke Nederpel komt regelmatig bij de bakkerswinkel en ze vindt het ‘heel jammer’ dat Tijsterman gaat sluiten. ‘Ik vind hun brood heel lekker. Bovendien betaal je hier niet extra voor een halfje bruin. Ik ga ze wel missen, ja.’ Esther Neve stelt: ‘Het is vreselijk dat ze dicht gaan. In deze tijd gun je het niemand om op de fles te gaan. Dit is zo’n gezellige en fijne winkel en ik kom hier vaak. Ik had altijd het gevoel dat de winkel in Voorhout goed draaide.'