Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juli 2013

Dakloos paar weigert huis

LISSE – Een week lang sliepen Simon en Brenda Vermeeren vorige week in een camper van de buurman. Ze waren namelijk hun huis uitgezet, zonder dat er een tijdelijke vervangende woning voor hen beschikbaar was. Donderdag 4 juli kwam eindelijk het verlossende telefoontje van Stek: ze konden een half jaar lang in een woning in Hillegom verblijven. Dit aanbod werd echter afgewezen door de beiden.
 
Het stel ging er eerder mee akkoord, dat hun gehandicapte zoon tijdelijk elders zou worden opgevangen; op die manier konden zij in aanmerking komen voor een anti-kraakwoning. De afhandeling hiervan, duurde echter langer dan verwacht. Tijdens een interview op donderdagochtend vertelden Simon en Brenda over hun benarde situatie. ‘We zijn de buurman dankbaar dat we een week lang zijn camper mochten gebruiken om in te slapen. Ook de komende twee weken zitten we goed, want dan kunnen we in het huis van een vriendin wonen die dan toch met vakantie is.’
 
‘Ik heb last van mijn rug en eigenlijk zou ik een herniaoperatie moeten hebben’, laat hij weten. ‘Maar na zo’n operatie kan ik niet in m’n auto gaan liggen!’ Zijn partner vult met betraande ogen aan: ‘Aan alle kanten wordt onze mond gesnoerd en er is nergens een stuk menselijkheid. Ik wil niet meer vechten, ik ben gewoon op.’
 
En toen kwam die middag toch dat wondertje. Wooncorporatie Stek belde met de mededeling dat ze een tijdelijke woning in Hillegom konden aanbieden tot 1 december. Een voorwaarde was wel, dat in dit huis geen minderjarig kind mag wonen. Tot grote verrassing van de Stek-medewerker wezen Simon en Brenda Vermeeren dit aanbod af. Gevraagd naar de reden, informeert hij: ‘We blijven de komende vier weken bij vrienden. Ik hoef niet met de inboedel te zeulen; die laat ik opgeslagen staan. Ik hoop dat de urgentiecommissie dan uiteindelijk de beslissing genomen heeft.’
 
Yvon Hoogervorst, communicatieadviseur Stek vindt het ‘heel vervelend’ dat afgezien wordt van het aanbod voor de tijdelijke woning. ‘We hebben echt ons best gedaan om ze in een tijdelijke woning te laten wonen. Het is voor ons ook een deceptie; enkele medewerkers zijn donderdag naar het huis gegaan en op alle zaken gecontroleerd dat deze woning ook woonwaardig is. ‘We doen zo ons best en dan krijg je dit’, zo zeggen onze medewerkers. We kunnen niet meer doen voor deze mensen; het is nu nog maar afwachten dat ze een urgentieverklaring krijgen.’