Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 juli 2013

Column

KAAG EN BRAASSEM – In deze serie beantwoordt politiek journalist Joep Derksen vragen van lezers over de politiek en de politieke besluitvorming. Die vragen kunnen over elk politiek onderwerp gaan. Deze week wordt de volgende vraag beantwoord: ‘Waarom wil de gemeenteraad de manier van vergaderen veranderen?’
 
Het huidige systeem waarin de politici bij elkaar komen, werkt niet. Daar zijn de gemeenteraadsleden en volgfractieleden het wel over eens. Zo gebeurt het regelmatig, dat op één avond vier verschillende vergaderingen gehouden worden. De politieke besprekingen beginnen dan met een inspraakavond (IA), gevolgd door een hoorcommissie bestemmingsplannen (BP). De avond wordt afgesloten met twee vergaderingen die tegelijkertijd worden gehouden: De SOR (Samenleving en Openbare Ruimte) en de BO (Bestuur en Ontwikkeling).
 
Twee vergaderingen tegelijkertijd volgen is geen probleem voor de politieke partijen, die elk minimaal twee raadsleden hebben en desgewenst gebruik kunnen maken van zogeheten volgfractieleden. Voor de politieke journalisten zijn die SOR & BO een drama. Ze moeten een keuze maken uit de onderwerpen die besproken wordt om te bepalen welke vergadering ze gaan volgen. En wanneer beide vergaderingen spannende politieke onderwerpen hebben, dan ontkomt de journalist er niet aan om flink wat lichaamsbeweging te doen, door tussen de vergaderingen heen en weer te lopen. Maar dat terzijde.
 
Een veel groter nadeel van de huidige vergadermanier is, dat de gemeenteraadsvergadering verworden is tot een ‘goedkeuringsbijeenkomst’. De politieke onderwerpen zijn al in de commissievergaderingen behandeld en de politiek zit niet te wachten op een herhaling van zetten. Bovendien willen de politici dat de inwoners actiever bij het debat betrokken worden. Ze kunnen dus meepraten tijdens de vergaderingen.
 
Als de politiek dit voorstel goedkeurt, ontstaat een bijzondere situatie. De inwoners kiezen de politici, die vier jaar lang beslissingen moet nemen over Kaag en Braassem. Maar tegelijkertijd beïnvloeden de meest mondige inwoners diezelfde raadsleden om die politici ervan te overtuigen de standpunten van de insprekers / meesprekers te volgen.