Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 juni 2013

‘Ik vind het heel naar voor deze mensen’

LISSE - Yvon Hoogervorst wil niet op ‘deze specifieke zaak’ ingaan, maar laat namens Stek weten: ‘Wij geven een advies aan de klant voor het aanvragen van een urgentieverklaring. De urgentiecommissie bepaalt of die klant het ook krijgt. Die aanvraag is op 6 juni ingediend en de commissie mag er acht weken over doen om tot een oordeel te komen. Op alle fronten wordt gekeken wat mogelijk is. Ik kan mij niet voorstellen dat er iemand in Nederland is, die op straat moet slapen. Het leven bestaat uit keuzes; schakel familie en vrienden vier weken lang in.’ Volgens de huidige regels van Stek komen gezinnen zonder kinderen soms wel in aanmerking voor een tijdelijke huurwoning, maar dat geldt nooit voor gezinnen met kinderen.

De Intergemeentelijke Sociale Dienst wil niet reageren op individuele gevallen en verwijst door naar de gemeente Lisse. Burgemeester Lies Spruit laat in een reactie weten: ‘Ik vind het heel naar voor deze mensen, maar onze bemoeienis is in dit concrete geval klaar. De regels zijn op een correcte manier toegepast. De wethouders bezinnen zich nog wel op de vraag of de regels voor opvang en urgentie aangepast zouden moeten worden voor mensen met een vergelijkbare financiële problematiek. Maar ook dan blijft het een kwestie van verdeling van de schaarste in de beschikbare huizen en opvang.’