Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 april 2013

Trekken naar Tonami

LISSE – Donderdag 18 april vertrekken acht leerlingen van het Fioretticollege naar het Japanse Tonami. Zij zijn dan 12 dagen lang de vertegenwoordigers van de gemeente in een jaarlijks uitwisselingsprogramma. Het wordt voor de leerlingen een ervaring om nooit te vergeten en Rick Spring in ’t veld (13) heeft er dan ook veel zin in.

Voor de tiener wordt het de allereerste keer dat hij zo lang weg is van zijn ouders. Maar dat wil niet zeggen, dat hij elke dag aan de telefoon hangt. ‘Ik houd wel contact via Facebook en email. Ik heb soms wel last van heimwee, maar meestal gaat het gewoon weg als ik eenmaal bezig ben.’ En druk zal Spring in ’t veld het zeker hebben, want hij stelt zichzelf hoge eisen. ‘Ik vind het een leuke uitdaging om 12 dagen van huis te zijn. Ik ken Japan niet, maar wil de cultuur daar leren kennen. Het is daar heel anders dan hier en ik wil met name kijken naar de manier waarop ze daar de huizen bouwen, de kunst en wat voor soort beelden ze daar maken.’

Een half jaar geleden konden de leerlingen zich opgeven voor deze Tonamireis en de animo was groot. Spring in ’t veld was daarom ook reuze verrast toen hij hoorde dat hij tot de acht gelukkigen hoorde, die de reis van 20 uur naar Tonami gaat maken. Hij heeft zich al goed voorbereid. ‘Ik kom te wonen bij de families Teruki en Oomura. Ze hebben sowieso één zoon en daar heb ik al contact mee via de mail. Daar wonen ook opa’s en oma’s en misschien wel ooms en tantes.’

Japanners zijn er dol op als hun gasten cadeautjes meenemen, dus de tiener is al met zijn moeder flink wezen shoppen. ‘Bij de Xenos hebben we allerlei typisch Nederlandse producten gekocht, zoals klompjes en Delftsblauw.’ Wat wil hij bereiken in Japan? ‘In ieder geval wil ik de cultuur leren kennen, maar ook iets van mijn cultuur overdragen. Hopelijk spreken ze Engels, zodat ik verhalen kan vertellen over hoe het in Nederland is, hoe het er hier uitziet en wat je hier kunt doen.’

Een van de hoogtepunten van de reis wordt de ontmoeting met de burgemeester van Tonami. Alle leerlingen nemen voor deze gebeurtenis speciaal hun mooiste kleding mee om de man vervolgens een cadeau te overhandigen. Heeft Spring in ’t veld al geoefend met buigen? Hij lacht: ‘Nog niet echt, maar ik heb al Japans geoefend, zoals het woord “Konichiwa”. Dat betekent goedendag.’

Hoe dan ook zal de tiener een levenslange herinnering overhouden aan de Tonamireis, zo informeert hij. ‘Ik heb een notitieboekje gekocht en schrijf daarin iedere avond op, wat er gebeurd is. Zo houd ik een verhaal bij en kan ik later teruglezen over alle zaken die ik heb opgestoken van Japan.’ Het interview loopt ten einde en de aanstaande Japanreiziger zegt verwachtingsvol: ‘Deze reis smaakt misschien wel naar meer. Ik heb het gevoel, dat ik het zo gaaf ga vinden, dat ik zo maar terug wil.’