Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

24 maart 2013

Politieke pracht


Diane Zandvoort – Hoppezak: ‘Ook een kleine partij kan veel invloed hebben’

NOORDWIJK – In deze serie praten de 21 gemeenteraadsleden over de essentie van politiek. Wat hebben ze bereikt en waar willen ze dat Noordwijk naar toe gaat? Welke onderwerpen hebben de politici het meest geraakt? Diane Zandvoort – Hoppezak (Liberaal Noordwijk / Wat Noordwijk Wil): ‘ Ik wil de zaken zelf onderzoeken.’

De partij van Zandvoort (44) is sinds 1993 actief als lokale partij, maar zelf was ze drie jaar geleden nieuw in de raad. De steunfunctie is een mix van nieuwe mensen en zeer ervaren politici. ‘Het is fijn om als raadslid terug te kunnen vallen op de expertise van deze "oude rotten". Zeker als fractievoorzitter van een eenmansfractie, heb je hulp nodig van een stevige achterban. Als solist in de raad moet je alle dossiers kennen. Je moet fit en alert zijn en goed het debat volgen. Soms is het eenzaam, maar er zitten altijd steunfractieleden op de tribune om te ondersteunen. Ik vraag soms een schorsing aan om te kunnen overleggen over een motie.’ 

Drie jaar geleden was Zandvoort nog totaal nieuw in de politiek, maar ze kijkt met een tevreden gevoel op de afgelopen periode terug. ‘Het raadslidmaatschap heeft me veel gebracht; je leert van hoog naar laag veel mensen kennen. Ik ben actief in het dorp aanwezig geweest, met veel mensen in gesprek gegaan, de handen uit de mouwen gestoken en heb daardoor ook de afgelopen jaren veel geleerd . Ik ben een mensenmens, maar benader onderwerpen ook wetenschappelijk. Ik check de feiten altijd. Maar ook weet ik dat het af en toe beter is om eerst te luisteren.’

De invloed van haar partij op de overige politieke partijen is volgens Zandvoort groot geweest. ‘Mijn speerpunt in de campagne was het verbeteren van de communicatie. De overige partijen vonden me naïef, maar nu hoor je alle partijen hetzelfde zeggen. We hadden een elfpuntenplan van zaken die we gerealiseerd wilden hebben en tien hiervan hebben we een jaar voor de verkiezingen al voor elkaar. Behalve de hondenbelasting hebben we al onze punten kunnen bereiken.’

Het dieptepunt van de afgelopen jaren vond Zandvoort de discussie rondom de Twin Towers: ‘Het ging er emotioneel aan toe en dat maakte het verwarrend. Maar ik heb geleerd dat ik geen genoegen moet nemen met alleen de informatie die iemand vertelt. Ik wil de zaken zelf onderzoeken.’ Zandvoort heeft het niet altijd gemakkelijk gehad; op een gegeven moment had ze het gevoel dat de hele partij op haar rustte. ‘We waren te weinig een groep, maar nu zijn de taken verdeeld. Als solist in de raad is het soms eenzaam en dan is het ook fijn dat je af en toe als groep bij een receptie binnenkomt. Dat intimideert ook een beetje.’

Ook een kleine partij kan veel invloed hebben, informeert Zandvoort: ‘Wij waren de beslissende stem voor de komst van het zwembad. Mijn partij is altijd voor een iets kleiner zwembad geweest en dat wordt nu ook gerealiseerd. Maar ook hebben we veel bereikt op het gebied van veiligheid, gratis parkeren en het niet verhogen van de OZB. Ik ben trots op de motie voor het extra ophalen van huisvuil en de motie die verband houdt met jeugdzorg en decentralisatie.’ Ze is geen eentermijnsvlieg: ‘Ik ga voor een tweede termijn! Dat kan ik doen dankzij mijn man en kinderen. Mijn man vindt het fijn om ‘s avonds thuis te zijn, en dan kan ik weg. De kinderen zien ook dat ik goed functioneer zo.’ Maar Zandvoort’s ambities liggen eigenlijk hoger dan ‘slechts’ een raadslidmaatschap. Het zou zo maar kunnen zijn dat ze ooit wethouder wordt of zelfs minister van onderwijs. En daarvoor zou een wethouderschap een goede opstap zijn.