Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2013

Veel tevredenheid over CNB plannen

LISSE – Het ontwerpbestemmingsplan voor de CNB kan niet de goedkeuring krijgen van alle omwonenden, al bleken veel mensen redelijk positief te zijn. Dit bleek tijdens de informatieavond van dinsdag 8 januari. Naast de gewijzigde plannen hingen in het gemeentehuis ook drie verschillende voorbeelden van speelvoorzieningen, waar de bezoekers hun voorkeur bij aan konden geven.

In het plan zijn enkele wijzigingen aangebracht, zo legde planontwikkelaar Sebastiaan Docters van Leeuwen uit. Op de hoek van de Tulpenstraat – Grachtweg komen drie in plaats van vier woningen. Deze worden uitgevoerd met een plat dak en krijgen niet meer het grachtenpandachtige uiterlijk. Ook is het poortgebouw verplaatst van het middendeel van het bouwproject naar de locatie tegenover het Lisbloemplein. Op die manier hebben de tegenoverliggende bewoners geen last van de lichten van de uitrijdende auto’s. Ook de mensen die in de hoekwoning aan de Grachtweg wonen haalden opgelucht adem: zij behouden hun uitzicht, omdat de rooilijn iets is opgeschoven. Docters van Leeuwen: ‘Wooncorporatie Stek heeft nog steeds interesse in de 31 appartementen van circa 75 m2. Maar als ze afhaken, gaan we deze woningen zelf verkopen, of we zoeken een andere partner. De kosten voor die appartementen bedragen circa 198.500 euro.’

De bezoekers konden bij de speelvoorzieningen voor de speelplaats op het Lisbloemplein kiezen uit drie verschillende opties. Het ene voorstel toonde onder meer een alfabetrups, knikkertegel en een glijbaan met klimwand. Een volgende tekening liet een hinkelslang, wipwap en een spinnerbowl zien, terwijl in het laatste plan de nadruk werd gelegd op een schommel, spelvarken en een glijhuisje. Diana Luijten was tevreden over de speelvoorzieningen: ‘Nu is de situatie donker, grijs en ongezellig, maar deze plannen zijn vrolijk, licht en groen. Over het bouwproject zijn we niet ontevreden, want tegenover onze woning wordt het niet verhoogd.’ Ook Rick Hegge is blij: ‘Ik woon in de Lisbloemstraat en kijk nu tegen een blinde muur aan. Voor mij zijn de plannen per definitie een verbetering, want wij gaan uitkijken op laagbouw. Al had ik liever gehad dat het verkeer niet via de Lisbloemstraat gaat; dat is namelijk een autoluw gebied.’

Ronduit ontevreden was Anna Warmerdam – Schoutens, woonachtig aan de Molenstraat: ‘Ik ben helemaal niet blij, want met die nieuwe gebouwen kijk ik tegen een grote hoge muur aan, terwijl ik nu ruim uitzicht op de Haarlemmermeer heb. Ik vind dit heel vervelend, want zo raak ik mijn lucht en licht kwijt. Ik ga zeker bezwaar indienen, maar maak vast geen kans dat dit bezwaar ook toegekend wordt. In dat geval claim ik planschade.’