Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 januari 2013

Truus van Denzen viert 25 jaar docentschap

LISSE – Er zijn niet veel mensen die kunnen zeggen dat ze duizend mensen hebben leren schilderen. Truus van Denzen is wel zo’n persoon; zij vierde vorige week het feit dat ze 25 jaar VL-docent is aan de Volksuniversiteit Lisse. Na al die jaren heeft de 66-jarige nog altijd haar passie voor het vak niet verloren.

Van oorsprong was Van Denzen juwelierster, maar ruim een kwart eeuw geleden nam ze de eerste schreden op het schildersvak. ‘Ik ben schilderscursussen gaan doen, onder andere het volksschilderen. Dat is een heel laagdrempelige vorm van schilderen, maar zelf ontwikkelde ik me in het heel natuurgetrouw schilderen.’ Ze zat een tijdje later aan de keukentafel met een vriendin en gaf haar een schilderles en Van Denzen ontdekte dat zij genoot van dit lesgeven.

Ze begon cursussen te geven aan de Volksuniversiteit Lisse en die cursussen liepen al snel vol. ‘Iedereen kan leren schilderen’, legt de jubilaris enthousiast uit. ‘Ook mensen die niet kunnen tekenen, leer ik hoe ze de penseel neer moeten zetten en welke trucjes ze moeten gebruiken om goed te kunnen schilderen. Zelfs mensen met bibberende handen kunnen het leren, maar dan doe ik wel de ogen van de vogel, want daar zitten ze steeds naast.’

De docente leert de mensen hoe je onder meer stillevens, sneeuwlandschappen of vakantieportretten kunt schilderen. Tot twee jaar geleden gaf Van Denzen vijf lessen per week, maar nu beperkt ze zich tot vier lessen, die ze aan zowel vrouwen als mannen geeft. ‘Als mensen na achttien lessen hun eigen werk afgerond hebben en dan vol verbazing over zichzelf zeggen: “Heb ik dat gemaakt? Wat goed!”, dan vind ik dat zo leuk!’

De afgelopen 25 jaar heeft ze in ruim 2.000 lessen aan zo’n duizend mensen les gegeven, zo berekent de docente. Nog altijd krijgen de cursisten op verschillende niveaus instructies. Ze geniet hier zelf ook van, al maakt dat het lesgeven soms toch lastig: ‘Met name als je in één les op vijf verschillende niveaus bezig bent. Maar het overbrengen van mijn kennis om vervolgens te zien dat mensen hun grenzen verleggen, vind ik geweldig.’ Ze heeft nog nooit haar eigen werk geëxposeerd, maar beschouwt Van Denzen zich als een kunstenaar? ‘Nee. Ik doe het voor en leg het uit. Het is voor mij een hobby, maar wel eentje die ik met passie doe. In ieder mens zit iets wat spannend is en ik ga als docent net zolang door als het maar kan.’