Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 oktober 2012

Gemeente scoort met slechtste website

OEGSTGEEST – Van alle gemeente in de omgeving Leiden, Duin- en Bollenstreek en ver daarbuiten scoort Oegstgeest het slechtst met haar website. Tijdens een door het bureau Uptrends uitgevoerd onderzoek was deze site maar liefst 60,7 uur uit de lucht. Dat is meer dan tweeënhalve dag in anderhalve maand tijd. Alleen de gemeente Zwijndrecht scoort landelijk gezien nog net iets slechter. De politieke partijen spreken er schande van.

Tijdens de onderzoeksperiode, die duurde van 22 augustus tot en met 8 oktober, is onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van 395 gemeentelijke websites. Iedere vijf minuten werden de voorpagina’s gecontroleerd om te zien of deze door internetgebruikers gelezen konden worden. Gemiddeld waren deze websites tijdens die acht weken zo’n 3,3 uur onbereikbaar, maar wat betreft Oegstgeest was dit dus bijna 19 keer zo lang. De top vijf van slechts bereikbare gemeenten wordt aangevuld met Schiedam, Haarlemmermeer en Winterswijk.

Een gemeentelijk woordvoerster stelt: ‘De snelheid en de bereikbaarheid van de website worden beïnvloed door de hoeveelheid programma's die op de achtergrond draaien, zoals bijvoorbeeld het Raadsinformatiesysteem. Die grote hoeveelheid kan tot gevolg hebben dat de bereikbaar minder goed is. Daarbij heeft de gemeente Oegstgeest de beveiliging van de website tot speerpunt benoemd (denk aan digi-d). Ook dat beveiligingprogramma trekt een zware wissel op de snelheid en de bereikbaarheid van onze website. We hebben te maken met een verouderde server die dergelijke zware programma's niet aan kan, maar er loopt reeds een traject voor de vervanging van de server voor een nieuwe.’

De politici zijn ontsteld. Tim van Tongeren (PrO): ‘Ik word hier niet erg blij van. Met de nieuwe server moet in ieder geval de wachttijd en de moeilijke bereikbaarheid fors kunnen worden teruggebracht. Dat is ook nodig, omdat de gemeente haar ambities ten aanzien van de toenemende digitalisering van de dienstverlening waar moet maken.’ Simon Vogel (LO): ‘Het is kwalijk dat dit medium in Oegstgeest niet goed werkt. Ook het gebruik door raadsleden wordt vaak verstoord door technische en organisatorische problemen. We hebben (als raad, JD) al besloten om meer in de website te investeren, dus is er zicht op verbetering. Maar er moet ook aandacht worden besteed aan een betere organisatie van de website. Het college moet de roze bril afzetten.’

Rob Braun (TO) stelt over de uitkomsten van het onderzoek: ‘Om je rot te schamen.
Enige tijd geleden heeft Oegstgeest veel geld uitgegeven om de website te vernieuwen maar tegelijk wordt het ondersteund door een houtje/touwtje server uit de vorige eeuw. Kennelijk zit er onvoldoende kennis en interesse bij de gemeente om de problemen snel op te lossen. Of de gemeente heeft een slecht servicecontract afgesloten voor ondersteuning en probleemoplossing. De gemeente laat haar burgers, met zo'n herhaalde en langdurige slechte service, behoorlijk in de kou staan.’

Eibertjan van Blitterswijk (CDA): ‘Als Oegstgeest de op één na slechtst bereikbare gemeente van de 395 onderzochte gemeenten is, dan is er iets aan de hand. Je kunt als overheid onmogelijk tevreden zijn met een relatief onbereikbare site. Zeker als je zegt je steeds meer te willen focussen op e-dienstverlening. De wethouder moet snel uitzoeken wat er aan de hand is en zorgen voor verbeteringen.’

Eelke van den Ouweelen (Lokaal): ‘Het is een slechte zaak, dat Oegstgeest zich op de tweede plek bevindt als het gaat om de minst bereikbare websites van Nederlandse gemeentes. De website van de gemeente ligt er klaarblijkelijk nogal eens uit. Dat is vervelend voor inwoners, die zaken elektronisch willen regelen. Ook is het naar de toekomst een onhoudbare situatie, omdat er de komende jaren sprake zal zijn van een verdere toename van elektronische dienstverlening aan inwoners. Als het gaat om servicegerichtheid, kan de gemeente Oegstgeest de lat wel wat hoger leggen!’Overigens waren tijdens de onderzoeksperiode vijftien gemeenten continue bereikbaar, waaronder Apeldoorn, Haarlem en Dinkelland.