Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2012

Gek op vrijwilligerswerk


NOORDWIJK – De raderen van de samenleving zouden knarsend tot stilstand komen als alle vrijwilligers zouden besluiten om te stoppen met hun activiteiten. Je ziet en hoort ze zelden; die mannen en vrouwen die ervoor zorgen dat hun club, vereniging of stichting soepel draait. In deze serie wordt iedere week een andere vrijwilliger uitgelicht, die vertelt over ‘zijn’ organisatie. Deze week: Regien Haasnoot – van Duin, secretaris van Wijkvereniging Het Oude Zeedorp.
Ze is een geboren Noordwijkse die verliefd werd op een Kattukker en vervolgens naar die plaats verhuisde Na 30 jaar huwelijk en 4 kinderen rijker werd haar man ziek,In die tijd zat ze voor de PVDA in de Gemeenteraad Het was een zware tijd en na het overlijden van haar man zat ze in de Wereldwinkel Katwijk als vrijwilleger de krant te lezen en toen ze zag dat haar geboorte huis op de Golfweg te koop stond toen kreeg Regien Haasnoot de kriebels om weer terug te verhuizen naar Noordwijk,maar in die tijd kon je niet zomaar van Katwijk naar Noordwijk verhuizen, gelukkig was er een landelijke regel als je weduwe was of gepensioneerd kon je je overal vestigen.Toen was het zo gebeurd!
Dat was twintig jaar geleden en de eerste periode dat ze opnieuw Zeëer was, besteedde ze veel tijd aan het opknappen van de woning. ‘Ik wilde even geen vrijwilligerswerk doen, maar na die zware jaren tijd aan mezelf besteden.’ De ommekeer kwam eind 2008 na een voorlichtingsavond over Noordwijk Zeewaardig. De toenmalige wethouder adviseerde de bewoners om een wijkvereniging op te richten, om een volwaardig gesprekspartner met de gemeente te worden. Samen met Carry Cramer en enkele anderen pakte Haasnoot deze handschoen op en ze werd aangesteld als secretaris.Met de gemeente/politiek werd afgesproken dat de bewoners bij alles in een vroeg stadium betrokken zouden worden!Voor al de nieuwe bestemmingsplannen die er aankwamen hadden de aandacht.
Haasnoot: ‘Ze hebben me echt om moeten praten om mee te doen, want ik had heel zware jaren achter de rug. Maar de interesse voor het oude Zeedorp, de vuurtoren en de boulevard ligt bij mij heel hoog. Mijn vrijwilligerswerk hield in dat ik veel moest vergaderen en vervolgens al hetgeen afgesproken was, weer uitwerken. Maar het gaf me met name in het begin veel positieve energie.’ Zo kon Het Oude Zeedorp ontwikkelingsplannen van dichtbij volgen zetten ze projecten op als het Proscafé, de Markt op de Wurft  Groen  en de realisatie van de geveltuintjes in de Trompstraat, Schoolstraat en Toekomststraat.
‘Bij de gemeente bereiken we altijd wel wat’, lacht Haasnoot. ‘Al heb ik soms wel het gevoel dat de politiek het bewust moeilijk maakt voor wijkverenigingen om mee te praten. Ze zijn niet gewend dat we inspraak willen; we hebben niet het gevoel dat we op handen gedragen worden. Maar soms ben ik misschien wel te ongeduldig in ons streven om het laatste beetje authentieke Noordwijk intact te houden.’
Haasnoot maakt op dit moment een enorm moeilijke periode door. Bij haar dochter werd de verschrikkelijke ziekte kanker geconstateerd.. Een half jaar later overleed ze op 39-jarige leeftijd. De moeder slikt: ‘Op haar 40ste verjaardag gaan we haar as op zee uitstrooien. De ziekte van mijn dochter en haar overlijden zijn de reden dat ik op dit moment het vrijwilligerswerk voor Het Oude Zeedorp tijdelijk heb neergelegd. Maar ik blijf voor de toekomst me bezig houden met de ruimtelijke ordeningsplannen. Het oude Zeedorp moet namelijk voor Noordwijk behouden blijven! Voor meer informatie www.hetoudezeedorp.nl.