Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 juli 2012

‘Ik wil nieuwe mensen niet verstikken’


NOORDWIJK – Een van de meest markante raadsleden van de afgelopen jaren neemt afscheid van de politiek. Fractievoorzitter Hak van Nes (Puur Noordwijk) vindt zelf dat het tijd wordt om de ruimte te geven aan de jonge generatie. Voor hem geen afscheidstoeters en bellen: ‘In de vergadering van augustus wordt de officiële mededeling van mijn afscheid gedaan, maar ik zal er niet bij zijn. Het is niet voor niets dat ik de zomer heb gekozen om mijn vertrek aan te kondigen. Ik vind dat ik een heel goede stap gezet heb. Ik ben er klaar mee. Alles wat je verder doet, is voor de buitenwereld. Dat vind ik niet zo nodig.’

Nog maar enkele maanden geleden stelde Van Nes in een interview voor de serie ‘Wie is toch het raadslid’: ‘Ik heb een ongelooflijke bewondering voor mensen die betrokken zijn bij de politiek, maar niet in de raad zitten. Mijn motivatie voor de politiek haal ik uit het feit dat de echte besluiten in de raad worden genomen.’ Nu geeft Van Nes echter aan dat hij wel als steunfractielid beschikbaar blijft. ‘Ik wil de fractieleden tijdens mijn cooling down periode met raad en daad terzijde blijven staan.’

Een voor de buitenwereld volslagen onverwachts vertrek roept wel de nodige vragen op. Hebben zijn fractieleden hem onder druk gezet om op te stappen? Zijn het gezondheidsoverwegingen die de ex-fractievoorzitter tot het besluit heeft gedwongen? Of heeft zijn vriendin gevraagd of Van Nes een stap terug wil doen? ‘Mijn vriendin zei dat het mijn eigen keuze was en dat zij daar niet over gaat; ze heeft geen enkele invloed uitgeoefend. Ik ben helemaal niet onder druk gezet om af te treden. De week voordat ik bij de burgemeester op de stoep zat, heb ik de fractie geïnformeerd: ze stonden volkomen perplex. Ook is mijn gezondheid geen aanleiding en ik ga niet naar buiten Noordwijk verhuizen.’

Hij vervolgt: ‘Mijn gevoel zegt me dat je niet in een situatie moet komen waarin mensen denken: “Het wordt tijd dat hij opstapt”. Nu sta ik er nog midden in en vind ik het een goed moment om te vertrekken. Je kunt beter op een relatief hoogtepunt afscheid nemen.’ Voor de buitenwereld is het onverwacht, maar voor mij niet. Voorafgaand aan de verkiezingen zei ik al dat het niet zeker was dat ik deze termijn van vier jaar uit zou zitten. Het gaat nu heel goed in de fractie en een ander gezicht kan de toekomst van Puur Noordwijk mede bepalen.’

Van Nes is zeker van zijn zaak: ‘Het is goed om een stap terug te doen voor jong talent. Je moet de politieke ervaring ook aan de volgende generatie gunnen. Ik merk namelijk wel dat ik na 18 jaar minder aangetrokken wordt om overal bij te zijn. Veel zaken heb ik wel een beetje gezien, zoals de optredens van de harmonie en toneelgezelschappen; dat vind ik wel mooi geweest. Het hele echte eager zijn neemt af. Je moet iets 100% doen of niet.’

De onvermijdelijke vraag: wat waren zijn politieke hoogte- en dieptepunten? ‘Het samengaan van WenS en Verenigd Noordwijk heeft geleid tot Puur Noordwijk (PN), een partij die heel stabiel en constructief de politiek bedrijft. Er is geen gekinnesin als ‘Ik ben van die tak en jij bent van die tak.’ Over het dieptepunt: ‘Dat er toen ik wethouder was een onderzoek heeft moeten plaatsvinden naar het achterhouden van informatie over het hele verhaal van de omklap. Het college heeft destijds bepaalde informatie niet verstrekt en daar was ik tegen. Het is vervelend dat het zo gelopen is.’

Het is nog niet bekend wie Van Nes gaat opvolgen. De eerstvolgende op de kandidatenlijst is huidig PN-wethouder Gerben van Duin. Hij zal zijn wethouderschap niet inruilen voor een raadslidmaatschap. Dan wordt Arjan van den Akker benaderd. En wat gaat Van Nes de komende jaren doen? ‘Ik ga meer tijd vrijmaken voor muziek en sport als golf en tennis. Ook ben ik inmiddels al benaderd om een project uit te voeren voor een werkgever in de medisch adviserende hoek.’