Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 mei 2012

‘Geen speelplaatjespolitiek’

LISSE – Het gemeenteraadslid Bjorn Hubert neemt na twee jaar afscheid van de raad. Hij kan het raadswerk niet meer combineren met zijn vaste werk. De raadsvergadering van donderdag 31 mei zal voor hem de laatste actieve politieke bijeenkomst zijn. In een interview vertelt hij over zijn beweegredenen.

‘Ik werk in de buitendienst voor een dochteronderneming van Boeing. Mijn gebied is Centraal Europa en de reisintensiteit neemt steeds meer toe. Hierdoor heb ik jammer genoeg niet meer de tijd voor het raadslidmaatschap. Je moet dit werk namelijk goed doen, of niet doen en ik had al een tijd lang het gevoel dat ik het half deed.’

Zijn fulltime baan opzeggen om zich helemaal op de politiek te richten, was ook geen optie: ‘Deze baan betaalt mijn hypotheek.’ Hoe heeft Hubert de afgelopen twee politieke jaren ervaren? ‘Ik vond het interessanter dan ik had verwacht. Ik had niet gedacht dat in dit dorp zulke grote issues besproken worden. Het is zeker geen speelplaatjespolitiek, maar je hebt met heel veel papierwerk te maken.’

Heeft het aankomende ex-raadslid het gevoel dat hij een bijdrage heeft geleverd aan de gemeenschap? ‘Ik heb meer achter de schermen gedaan, dan ervoor. Door tijdgebrek kon ik met niet echt verdiepen in de onderwerpen. En om een debat in te gaan, moet je gedegen kennis over het onderwerp hebben. Als dat niet het geval is, dan ga je met weinig vertrouwen het debat aan.’ Is Hubert  voorgoed verloren voor de politiek? ‘De komende jaren ga ik vol voor mijn ambities binnen Boeing; daar wil ik het maximale uit halen. Mijn opvolger draait al mee met de steunfractie, maar mocht het nodig zijn dat hij mijn advies wil, dan ben ik bereikbaar.’

Wat is zijn politieke saluut? ‘Ik heb heel veel respect voor alle raadsleden en ben dankbaar voor de kennis die zij met me gedeeld hebben. Ook het onderling respect onderling heb ik als zeer positief ervaren.’