Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2012

Wie is toch het raadslid Gerard Duijndam?

NOORDWIJK – Als tiener droomde hij ervan om ooit architect te worden en de mooiste gebouwen te ontwerpen. Hij was een begenadigd voetballer en beleefde zijn sportieve hoogtepunt én dieptepunt in dezelfde wedstrijd. Als eigenaar van ondermeer De Stip was hij hét gezicht voor generaties aan stappende jeugd. Van de afgelopen kwart eeuw zat hij twaalf jaar in de raad en schopte het zelfs tot wethouder. Het is dus de hoogste tijd om ons af te vragen: ‘Wie is toch het raadslid Gerard Duijndam (VVD/JES)?

Hij heeft een Katwijkse moeder en Noordwijkse vader en in 1946 stond Duijndam’s wieg in Noordwijk-Zee. Maar gedurende zijn leven heeft hij in heel Noordwijk gewoond; ‘Op dertien plekken, in zowel Zee als Binnen.’ Hij denkt terug aan zijn jongere jaren: ‘Het was geweldig om in Noordwijk op te groeien. Schaatsen in de winter, de bloemen in het voorjaar en in de zomer de gasten. Ik had regelmatig een vriendin en ben zelfs verloofd geweest met een Duitse.’ Tegenwoordig is Duijndam al 27 jaar gelukkig getrouwd en heeft een zoon (Luuk) en dochter (Stefanie).

Als kind van protestantse ouders ging Duijndam ‘natuurlijk’ voetballen bij V.V. Noordwijk. Met het geloof heeft hij echter niets meer. ‘Van de kerk moet ik niets hebben. In Katwijk alleen heb je al elf kerken die de geschriften allemaal op een eigen manier interpreteren. Dat slaat nergens op. Ik geloof niet dat er na de dood iets zal zijn.’ Duijndam voetbalde tussen 1968 en 1973 in het eerste team van Noordwijk, waarbij de gewonnen finale om het landelijke amateurkampioenschap tegen RBC het sportieve hoogtepunt uit zijn leven was. Maar de wedstrijd betekende tevens zijn sportieve dieptepunt; hij brak zijn knie op zo’n manier, dat hij nooit meer op hoog niveau kon voetballen.

Als hij mocht kiezen tussen het landskampioenschap winnen of de knie heel houden tijdens die wedstrijd; wat was dan zijn keuze? ‘Liever had ik die knie heel gehouden; ik vond het spel heel leuk. Zes jaar lang heb ik geprobeerd om terug te komen, maar het lukte niet. Dat was heel frustrerend.’ Sinds die tijd heeft een andere sport Duijndam’s hart gestolen; het wielrennen. In 1983 won hij het Rondje Texel én wer hij Nederlands Kampioen Tornado samen met Noordwijker Frans de Haas. Hij fietst drie keer per week en reed onder meer de Alpe d’HuZes in 2010.’Zes keer de berg op en af; dat was een echte beproeving!’

Na een vijfjarige carrière in de botenbouw huurde Duijndam een pandje op de Grent, waar hij onder meer café De Stip opzette. ‘In die tijd waren er geen cafés voor jongeren. En omdat we al ’s middags open gingen, kregen we in al die jaren een heel gemêleerd publiek.’ In 1986 maakte Duijndam de keuze om de politiek in te gaan: ‘Noordwijks Belang werd opgericht en ik vond dat je niet moet mopperen langs de zijlijn, maar moet meepraten. Noordwijk gaat me aan het hart en als ik kan helpen om dit dorp beter te maken, dan wil ik daaraan meedoen.’