Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 april 2012

Distance Runners bestrijden marathons

VOORHOUT – Een groep gepassioneerde marathonlopers trainen al jaren om de grote marathons in de wereld te ‘bevechten’. De Distance Runners Voorhout (DRV) bestrijden bloed, zweet en tranen om de 42 kilometer en 195 meter af te leggen in steden als Barcelona, New York en Rotterdam. Initiatiefneemster is Carola van Tol, die deze groep opzette in 2008. Het is een geweldig succes en nu al heeft de DRV met 42 deelnemers een ledenstop.

Wie gaat er nou een marathon lopen? Tien jaar geleden had Van Tol hierop het antwoord niet geweten, maar ze werd in 2004 samen met haar man Peter gegrepen door het marathonvirus. In dat jaar liep (en voltooide) ze de marathon van New York. Ze werd lid van een loopgroep en deed ervaring op als trainer en sportmasseur. Vier jaar later begon ze met haar eigen Distance Runners Voorhout. ‘Het geheim van het uitlopen van een marathon is, dat je voor jezelf reële doelen stelt. 80% van de lopers traint namelijk te hard. Daarnaast rekenen ze zich rijk en denken ze dat een hele marathon hetzelfde is als het uitlopen van twee halve marathons.’

Een marathon is geen sinecure, dat ondervond ook de allereerste marathonloper; de ijlbode Phidipppides. Hij rende in 490 voor Christus na de Slag bij Marathon in één ruk van de stad Marathon naar Athene. Riep in het centrum uit: ‘We hebben gewonnen!’ en stierf ter plekke van uitputting. Van Tol: ‘De marathon is de droom van elke gepassioneerde hardloper. Vier maanden lang train je vier keer per week en dan komt het aan op die ene dag. Je staat aan de start met 10.000 andere mensen en op het moment dat je weg wordt geschoten, krijg je kriebels in je keel. Iedere keer wanneer ik de finish bereik, word ik nog altijd overladen door emoties.’

Een van de meest leerzame momenten in haar marathonleven, was de marathon van Berlijn. Door een voedselvergiftiging was Van Tol genoodzaakt om op te geven. ‘Dat was een moment waar een drieletterwoord op zijn plaats was. Ik stond alleen in Berlijn, terwijl iedereen langs me heen liep. Ik wankelde naar een portiek waar ik helemaal leeg liep. Vervolgens heb ik gejankt en nadat vrienden me ophaalde heb ik onder de Brandenburger Tor heel Berlijn bij elkaar geschreeuwd.’

Vorige maand liepen 13 mensen uit de groep de marathon van Barcelona; iedereen haalde de finish. Het is een euforisch moment, maar met een nadeel, informeert Van Tol: ‘Nu zitten we in een marathondip, want de periode van trainen voor de marathon is voorbij. Wel gaan we gebruik maken van onze supercompensatie; op 20 mei lopen we de halve marathon van Leiden en dan willen we supertijden scoren.’