Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 februari 2012

‘Politiek is mijn passie’

Wie is toch het raadslid Roberto ter Hark?

NOORDWIJK – Als kind van een Nederlandse vader en een Spaanse moeder verhuisde hij op z’n achtste levensjaar van het land van de paella’s, molino’s en torero’s naar het Nederlandse Noordwijk met haar vuurtoren, verenigingsleven en voetbalclubs. Hij sprak op dat moment in 1988 geen woord Nederlands. Sterker nog; de eerste drie maanden zei de achtjarige überhaupt niets op het moment dat hij buiten was; hij luisterde naar wat andere kinderen zeiden en pikte zo de taal op. Tegenwoordig is hij fractievoorzitter van de VVD/JES en dus vragen we ons af: ‘Wie is toch het raadslid Roberto ter Hark?

De goedlachse fractievoorzitter blikt nog even terug op die tijd en vertelt: ‘Omdat ik alleen Spaans sprak, moest ik van nul af Nederlands leren. Daarom ben ik op de Zeehonk begonnen in groep 3 in plaats van groep 4. Het was een kleine en ontzettend leuke klas en ik voelde me welkom in Noordwijk.’ De opgroeiende Ter Hark had ooit een droom om frontofficemanager in een hotel te worden, maar besloot toch om de studie ‘Talen en Culturen van Latijns-Amerika’ te volgen. ‘Mijn ouders zeiden: “Doe de dingen die je heel erg leuk vindt, want daar haal je je energie uit en dat brengt je ergens”. Ik kreeg door mijn studie de kans om in Mexico te studeren, waardoor ik veel met de lokale bevolking in aanraking kwam.’ Ook liep Ter Hark stage bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken; een feit dat niet velen is voorbehouden. Hoe hij dat deed? ‘Ik stuurde gewoon een emailtje.’

In 2006 kreeg Ter Hark zijn eerste baan bij het ministier van VROM. Het was een kortdurende ervaring: ‘Ik zat op een vreselijke afdeling, waarbij we bezwaren afhandelden van mensen die huursubsidie moesten terugbetalen. Er was geen direct contact met de mensen en ik haalde daar niet zoveel plezier uit.’ Na enkele maanden stapte hij over naar Eurocross en dat bevalt hem uitstekend: ‘Het is heel dienstverlenend en het bedrijf is erg betrokken bij de mens.’

De drie werkwoorden die Ter Hark het beste omschrijven zijn: ‘Vrolijk, eerlijk en een tikkeltje eigenzinnig. Ik sta positief in het leven en leg mijn mening niet onder stoelen of banken. Van onrechtvaardigheid krijg ik een naar gevoel in mijn buik.’ Hij startte zijn politieke carrière in 2004: ‘Thuis had ik veel politieke discussies met mijn ouders. Mijn vader heeft een enorm uitgesproken politieke mening, maar is nooit politiek actief geworden. Ik vind dat je de kans moet grijpen als je iets bij kunt dragen.’ Al vrij snel zat hij in het bestuur van de toenmalige VVD en voor hij het wist stond hij nummer 2 op de kandidatenlijst. ‘Mijn leeftijd hielp wellicht mee met die hoge notering, want ik was met 25 jaar hartstikke jong.’

Hij vervolgt: ‘Ik kan helemaal opgaan in de politiek: het discussiëren en meningen uitwisselen: dat is mijn ware passie. Bij mij gaat het om het resultaat: als ik het resultaat eruit haal, wat ik wil hebben, dan geeft me dat een enorme kick.’ Ter Hark is geen einzelgänger: ‘Zet me niet in een stille kamer om me te concentreren; daar word ik niet blij van. Ik ben het liefst onderdeel van een groep mensen die allerlei dingen roepen. Mensen hebben veel goede ideeën en het is fantastisch om daar mee te werken.’