Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 januari 2012

‘Het verhaal ligt heel dicht bij mezelf’


LEIDEN – Maar liefst 28 kinderboeken heeft ze op haar naam staan, maar sinds kort is Reina ten Bruggenkate (61) ook doorgebroken als romanschrijver. Met haar boek ‘De vergeten vrouw’ krijgt ze van alle kanten lof toegezwaaid, niet in het minst van haar vele lezers. Tientallen emails kan de auteur laten zien van mensen die haar boek ‘in een adem’ hebben gelezen. Zo’n succesvolle auteur van eigen bodem is het waard om geïnterviewd te worden. ‘Zonder verhalen zou het leven ontzettend saai zijn.’

Het schrijven zit Ten Bruggenkate in het bloed; al op haar 19de was ze actief als journaliste, waarbij ze zich met name richtte op verhalen over de gezondheidszorg en sociale aangelegenheden. Jarenlang sluimerde het idee om een boek te schrijven, maar deze gedachtegang zette ze pas door in 1996, toen haar eerste kinderboek verscheen. Maar vanaf dat moment gingen alle remmen los, want per jaar schrijft ze gemiddeld twee boeken. Die ook allemaal gepubliceerd worden.

Waarom was haar eerste boek een kinderboek? ‘Er zaten veel verhalen in mijn hoofd: het werd daar te vol. Daarom ging ik heel actief schrijven. Ik ben bestuurslid van twee hulporganisaties en bezoek regelmatig huizen van gehandicapte en mishandelde kinderen in Sri Lanka. Door mijn contacten met kinderen werd mijn fantasie geprikkeld. Mijn verhalen zijn spannend en zeker niet moralistisch; daar moet je niet aan beginnen.’ Haar artikelen werden enthousiast ontvangen door gereputeerde uitgevers en ze schreef boeken voor basisschoolleerlingen. De thema’s gaan onder meer over vriendschap en het voor jezelf durven opkomen. ‘Ik schrijf om kinderen te inspireren. Als een kind mijn verhalen leest, vergeet hij zijn verdriet of haar rotte gevoel. Je bent dan in een andere wereld, waardoor ze in hun gedachten leuke dingen beleven en weer gaan lachen. Ik hoop dat mijn verhalen ook kinderen helpen die in de narigheid zitten, zodat ze voor zichzelf durven opkomen of de kindertelefoon bellen.’

Het eerste exemplaar van haar jongste roman is aangeboden aan minister Leers. Het waargebeurde verhaal gaat over een vrouw uit Sri Lanka die met behulp van de auteur naar Nederland gehaald wordt en vervolgens met de hulp van mensensmokkelaars op zoek gaat naar haar echtgenoot die al jaren niets van zich heeft laten horen. Niet alleen de lezers zijn enthousiast, ook zij vindt ‘De vergeten vrouw’ haar mooiste boek. ‘Het verhaal ligt heel dicht bij mezelf: ik heb er niets aan hoeven te veranderen. Het is een compleet verhaal met veel emoties, zonder dat het dramatisch wordt. De hoofdpersoon Dewi staat model voor heel veel vrouwen in de derde wereld, van wie de mannen vertrekken en die vervolgens zelf het hoofd boven water moeten houden.’

Stilzitten doet Ten Bruggenkate de komende jaren allerminst. Ze heeft al een verhaal voor een volgende roman in haar hoofd en legt de laatste hand aan haar volgende kinderboek ‘Hoezo geen vrienden?!’ Tot die tijd is het boek ‘De vergeten vrouw’ (ISBN: 978.94.903742.3.5) verkrijgbaar bij elke boekhandel.