‘NOG aanleggen in Noord Holland is hypocriet’
In dat jaar is het Regionaal Investeringsfonds opgericht om vijf infrastructurele projecten te realiseren. Gezamenlijk leggen de deelnemende overheidsinstellingen 142,5 miljoen euro neer voor de realisatie van de Rijnlandroute, Rijn Gouwe Lijn-West, het regionaal groenprogramma, de Greenport Duin- en Bollenstreek En de NOG. Voor deze laatste reserveren de deelnemende gemeenten 37,5 miljoen euro, die ze tot 2024 bijeen sparen. Lisse betaalt 400.000 euro per jaar aan het fonds.
Verschillende alternatieven voor de NOG zijn uitgewerkt, maar de ‘Bouwsteen Noord’, het verbinden van de N206 en de N205 tussen de kernen Bennebroek en Hillegom, heeft de voorkeur, zo liet Van Zelst weten. ‘In 2010 worden vier planalternatieven uitgewerkt in het zoekgebied tussen de kernen Bennebroek en Hillegom in een maatschappelijke kosten en baten analyse.’
In februari van dit jaar sprak het Breed Bestuurlijk Overleg (BBO) zich uit voor het noordelijke planalternatief met een aquaduct onder de Ringvaart. Dit zou het minste kosten. De regio Zuid-Kennemerland moet nog een mobiliteitsfonds opzetten, zodat dat gebied in totaal 4,5 miljoen euro kan bijdragen aan de realisatie van de NOG. Fractievoorzitter Marius Nieuwenhuis (SGP/ChristenUnie) vroeg zich af: ‘Is het niet een beetje hypocriet om de NOG buiten ons gebied (Zuid-Holland, JD) aan te leggen, terwijl we wel verlost worden van onze ontsluitingsproblematiek?’ Projectleider Jan Wijkhuizen van de provincie Noord-Holland vond deze opmerking wat voorbarig: ‘Er ligt een voorkeurstracé en geen vastgesteld tracé.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home