Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

30 november 2011

Hoe is het toch met Bert Houwaart?

NOORDWIJK – Ooit droomde hij ervan om boswachter te worden, maar het leven zorgde er voor dat hij zijn geld als accountant verdiende. Hij was altijd wars van de politiek, maar het lot bepaalde dat hij fractievoorzitter werd van de RPF (later ChristenUnie). Uit protest tegen ‘politieke onwaarheden’ stapte hij uit de gemeenteraad en tegenwoordig schrijft hij columns en is hij actief in de Gereformeerde Kerk Noordwijk, voortgezet, waar zo’n twintig mensen lid van zijn. Het is dus de hoogste tijd om ons af te vragen: hoe is het toch met Bert Houwaart?

Hij was een van negen kinderen en voor Houwaart (67) was er geen groter genot dan met zijn vader, die boswachter was, de natuur in te trekken. Als tiener droomde hij er van om ooit in zijn vaders voetsporen te treden. Het kwam er echter niet van. ‘Ik wilde verder leren, maar vanwege de financiën kon dat niet. Ik ben gaan werken bij een accountantskantoor en heb de avond-HBS doorlopen. Ik wilde nooit belastingconsulent worden, maar ik dacht dat ik deze baan tijdelijk zou doen. Je rolt echter steeds verder het vak in.’

Houwaart was altijd wars van politiek, maar werd wel lid van het CDA. In 1994 stapte hij over naar de RPF en hielp in Noordwijk een lokale afdeling op te zetten. Twee jaar later werd hij gevraagd om fractievoorzitter te worden, waarna de partij in 1998 een gemeenteraadszetel veroverde. Hij zette zich onder meer in voor het behoud van monumenten, zoals kerkgebouwen. Na tien jaar stapte Houwaart echter uit de politiek. ‘Ik was het niet eens met de waarheidsgetrouwheid van de toenmalige burgemeester. Je behoort als voorzitter van de gemeenteraad namelijk alle partijen te informeren over bijvoorbeeld Bronsgeest en Offem-Zuid. Onze fractie werd overgeslagen. Ook kregen we na zes keer vragen nog altijd de anderhalf jaar oude rapporten over het project betreffende de kustverdediging boven water. Dat was de druppel.’

De recente nieuwsberichten over Groen heeft Houwaart dan ook ‘met een flauwe glimlach om mijn mond’ gelezen. Nog altijd vindt hij het geen toeval dat Groen zijn afscheid aankondigde anderhalve maand nadat de rijksrecherche bezig was met een onderzoek naar de burgemeester. ‘Zolang Groen raadgever is van de familie Van den Broek, koop ik niet bij de Digros’, lacht Houwaart.

Tegenwoordig is hij zeer actief voor de Gereformeerde Kerk Noordwijk, een voortzetting van de oude Gereformeerde Kerk. ‘Ik ben tamelijk confessioneel; je zou zelfs orthodox kunnen zeggen. Als je als christen niet meer gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God, onze Verlosser is houdt je christelijke geloof op. Ik wil het zuivere uitdragen.’ Tegenwoordig is Houwaart ouderling van de zeven jaar oude kerk en regelt hij onder meer de preekroosters en verzorgt hij de samenzangavonden. Zaterdag 21 januari vanaf 19:00 uur organiseert de kerk de volgende samenzang in het Trefpunt, met het Valkenburgse gospelkoor Living Words.