Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 oktober 2011

Asje van Dijk wordt burgemeester

SASSENHEIM – De voormalig gedeputeerde Asje van Dijk (CDA) heeft een nieuwe bestuursfunctie gevonden. De gemeenteraad van Barneveld heeft hem dinsdag 11 oktober voorgedragen als nieuwe burgemeester. Zodra de Koningin officieel haar toestemming heeft gegeven, hoopt Van Dijk vanaf 8 december aan de slag te kunnen.

Van Dijk was van 2003 tot 2011 gedeputeerde in de Provincie Zuid-Holland, waarbij hij de laatste vier jaren verantwoordelijk was voor de ontwikkelingen op het gebied van verkeer, vervoer en economische ontwikkeling. In dat kader heeft hij zich altijd een groot pleitbezorger getoond van de komst van de RijnGouweLijn-West.

‘Ik ben blij met deze benoeming en het vertrouwen dat Barneveld uitspreekt en heb er heel veel zin in’, is de eerste reactie van de toekomstige burgemeester. Waarom koos hij om de eerste man te worden in de gemeente Barneveld? ‘Nadat je beslist hebt om niet meer voor een derde termijn als gedeputeerde te gaan, rijst de vraag: “En wat nu?” Ik wilde liever een andere rol in een andere omgeving hebben en Barneveld kwam langs. Je krijgt maar een paar kansen in het leven en ik heb op de positie voor burgemeester gesolliciteerd.’

Van Dijk ontkent dat hij bij iedere willekeurige gemeente met een vrijgevallen burgemeesterspost zou hebben gesolliciteerd. Met mijn vrouw heb ik een paar dagen rondgefietst in Barneveld en een beeld gevormd of we daar kunnen aarden. We hebben stukken gelezen en met de mensen gepraat. Barneveld is een heel dynamische gemeente. De politiek heeft grote ambities om als groeigemeenten verder te gaan op het gebied van woningbouw, recreatie en toerisme en de zogeheten Food Valley. Het is een gemeente met een hoge mate van gemeenschapszin.’

Welke meerwaarde brengt Van Dijk mee voor Barneveld? Hij laat weten: ‘Ik hoop een verbindende schakel te kunnen worden in de gemeente van negen kernen, die elk hun eigen identiteit en ontwikkeling hebben. Ik wil er burgemeester zijn voor iedereen, zodat mensen mij als aanspreekpunt kunnen gebruiken. Als bestuurder heb ik me de afgelopen jaren ingezet voor regionale ontwikkelingsprojecten. Dat thema speelt ook in Barneveld. Met mijn bestuurlijke inzet heb ik veel ervaring opgedaan.’

Van Dijk is de beoogde opvolger van de huidige burgemeester Jos Houben, die op 1 november stopt. De nieuwe baan heeft voor Van Dijk ook gevolgen op het persoonlijke vlak: hij gaat verhuizen naar Barneveld. ‘Eerst moet de procedure tot benoeming worden afgewikkeld en dan gaan we begin december naar Barneveld. De verhuizing zit hier onlosmakelijk ook aan vast.’